בלוג

מה כותב התוכן שלך צריך לדעת לפני ניסוח מאמרים העוסקים בקנאביס רפואי?

תחום הקנאביס הרפואי התפתח בשנתיים האחרונות לאחר רגולציה מקלה בתחום. מפעלים שונים להפקת המוצרים נפתחו, משקיעים ישראליים פתחו את כיסיהם בגיוסים שבוצעו על ידי חברות הון סיכון, וכיום נראה שאנו רק בתחילתו של “עידן זהב” בנישה זו. לצד החברות עצמן המגדלות את הצמחים ומפיקות את המוצרים הללו, נוצרו גם תעשיות מקבילות המשרתות אותן. אחת מהן היא תעשיית התוכן.

מה ההבדל בין כתיבת תוכן כללי לכתיבה על קנאביס?

בניגוד לתעשיית האופנה, הריהוט או בעלי המקצוע השונים, תוכן לתעשיית הקנאביס דורש הכרות עם הרגולציה המחמירה בתחום. היות ועד לאחרונה הצמח נכלל בפקודת הסמים המסוכנים בלבד כותבי התוכן צריכים ליצור הפרדה ברורה בין “צריכה רפואית” ל”צריכת פנאי”. הדבר מתבטא בראש ובראשונה בז’רגון (העגה) בה ייכתב התוכן ובשימוש בביטויים השונים. למשל, ביטוים הלקוחים מעולמות התוכן של צרכני הקנאביס לצרכי פנאי (שאינו חוקי בארץ) יוחלפו במושגים אחרים. נוסף על כך, חברות הקנאביס אינן ממליצות על שילוב של טבק עם הצמח, ולכן נמנעות לכנות את מוצרי העישון “סיגריות” ובוחרות בביטוי “גלילית”.

מה עוד כותבי התוכן בתחום זה צריכים להכיר?

מלבד הביטויים המפרידים בין התחום הרפואי לשימוש שאינו לצרכים רפואיים, יש להכיר לעומק גם את ההשפעות השונות שיש לקנאביס על גוף האדם. היות ומדובר בתחום שנחקר לעומק, יש להכיר את תוצאות המחקרים הרפואיים ולהימנע מהתחייבות לתכונות שאינן מבוססות מחקרית.

חשוב גם לזכור כי ישנם זנים שונים לצמח, שכל אחד מהם בעל השפעה מיטיבה לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, ובעל השפעה מזיקה לאוכלוסיות אחרות. לכן, לפני כתיבת תוכן בתחום זה יש להיוועץ באנשי מקצוע הבקיאים בתכונות אלה.

בצמח הקנאביס יש מאות מרכיבים פעילים, כאשר רב הדגש הוא על שניים או שלושה מהם. עם זאת, יש להציג הצמח על כל מורכבותו, לרבות הסיכונים הנלווים ריכוזים גבוהים מדי של מרכיבים אלה.

בין רפואה לחקלאות

כפי שניתן להבין מדובר בתחום שמשלב שני עולמות בעת ובעונה אחת – עולם הרפואה (פארמה) ועולם החקלאות. מחד, מדובר בתרופה לכל דבר, המונפקת עם מרשם באישור של משרד הבריאות, ומאידך בצמח בעל רגישות רבה לתנאי הגידול, ואף להשפעת חומרי ההדברה ומזיקים שונים. לכן, כאשר מנסחים מאמרים המבהירים את ההבדל בין מוצרי החברות השונות בתחום הקנאביס הרפואי חשוב להתייחס לשני העולמות הללו. למעשה, מדובר בפרויקט כתיבת תוכן רפואי עם זיקה לתכונות הצמח.

אחד האספקטים המבדילים את הצמח מתרופה רגילה הוא הרגישות הרבה שלו לתנאים חיצוניים, כמו: אוויר, טמפרטורה, לחות ותנועה. ישנן חברות המדגישות את האריזה של המוצר המגנה על הצמח. לכן, חשוב להכיר לעומק את התחום כדי שניתן יהיה לסקור באופן מקיף גם היבט זה. כתיבת תוכן לקנאביס רפואי מחייבת קריאה של מידע המרחיב על נושא זה.

הנגשת המידע בשפה קלה המתאימה לקורא

כפי שרופאים רבים נוהגים להנגיש את התיאור של מחלה או תרופה למטופל שאינו בקיא במינוחים הרפואיים, כך גם כותבי התוכן משתמשים בשפה הנהירה לקורא, ומבהירים מונחים שונים. מדובר בכותבים מיומנים בתחום שמכירים את עולם המושגים הנפוץ בנישה זו, ולכן הם מסוגלים להעביר את המידע האינפורמטיבי באופן מיטבי לכל קהל יעד.

שינוי רגולציה

נושא נוסף שעל כותבי התוכן בתחום הקנאביס הרפואי להכיר היטב הוא הרגולציה בתחום. יש לבחון את השינויים לאורך השנים, ולזהות מקורות מידע ישנים שכבר אינם רלוונטיים. יש גם להכיר את היק”ר ואת תפקידו בעולם זה. חשוב לזכור כי מדובר בתחום חדש לחלוטין בארץ, ולכן כמות המקורות עליהם הכותב יכול להסתמך מועטה.

היכן מוצאים את הכותבים הללו?

תהליך איתור כותבים מקצועיים אינו פשוט. מחד, יש למצוא את הכותבים המיומנים בעלי השפה הקולחת והיכולת להפוך כל נושא למרתק במיוחד. מאידך, צריך לאתר אדם שמכיר את נושא הקנאביס הרפואי לעומק, חקר אותו בעבר, או שמוכן ללמוד ולחקור אותו לצורך כתיבת המאמר.

בחלק מהמקרים נדרש גם ראיון מקצועי עם בעלי תפקידים שונים במפעל הקנאביס או בחממה המבצעת את הגידולים. לא כל כותב תוכן יודע לערוך ראיון שכזה ולהפיק ממנו את המידע הדרוש לצורך כתיבת המאמר. הכישורים הנדרשים לצורך ראיון זה מחייבים לימודי תקשורת או עיסוק מוקדם בכתיבה עיתונאית מקצועית.

לאור הצורך הגובר והולך בכותבים מיומנים כאלה ישנן חברות תוכן שפותחות מחלקות מיוחדות בתחום הקנאביס הרפואי. צוות של כותבים מוכשר לנושא, ולומד אותו לעומק באמצעות מחקרים אקדמיים וכן בשיחות עם בעלי תפקידים בתחום. כך, חברות אלה מסוגלות לספק תכנים שמתאימים לאתר האינטרנט של החברה, למאמרים חיצוניים ואפילו לברושורים ומצגות המשמשים למתן מידע למשקיעים פוטנציאליים במניות החברה.

לסיכום, איתור כותבי תוכן המסוגלים לנסח מאמרים איכותיים לתחום הקנאביס הרפואי אינו פשוט. עליהם לצבור ידע וניסיון בתחום כדי לשתף אותו באופן מקצועי, תוך שימוש בשפה קלה המסייעת להנגיש את המידע לקהל הרחב. הדרך הטובה ביותר לאתר את הכותבים היא באמצעות חברת תוכן לאתרי אינטרנט המתמחה בקנאביס רפואי.