בלוג

מה הן היכולות האנושיות בכתיבת תוכן שתוכנות ממוחשבות עדיין לא הצליחו לחקות?

בכל פעם שאחת מחברות הבינה המלאכותית יוצאת עם גרסה חדשה שמחקה בני אנוש, רבים ממהרים להספיד את העובדים באותה תעשיה. ראינו זאת בתחום הגרפיקה והאומנות, כאשר פלטפורמות כמו Midjourny ו- Dall-E הפכו למוצר נגיש לכל דורש. לפני מספר ימים שמענו זאת גם על תעשיית הקולנוע, כאשר Open Ai השיקה גרסה חדשה של קולנוע המיוצר מפרומטים של בינה מלאכותית. אך אולי התעשייה שמיהרו להספיד יותר מכל הייתה כתיבת תוכן. אז החלטנו לבדוק עבורכם האם עדיין קיימות איכויות כתיבה שאף תוכנה לא תוכל להתחרות בהן מול כותב אנושי מיומן. אלה התחומים שעד כה ראינו שחסרים בטקסטים שמיוצרים על ידי ממשקי AI.

הטכניקות שרק כותבים אנושיים מסוגלים ליישם בכתיבה מקורית

אמנות מספרי הסיפורים: זוכרים שלפני הרבה שנים היינו יושבים מול המדורה, ואחד מהחברים היה מתחיל לספר צ’יזבט מרתק. הוא העווה את פניו בהתאם לדמויות ששיחק, וריתק את כולם. הרגעים האלה מייצגים את הגרסה המודרנית של מספרי הסיפורים הוותיקים. שהיו משתמשים במשלים כדי להשכיל קבוצות של ילדים, בני נוער ואפילו מבוגרים. אמנות הסיפור נראית כמעט כקסם. היא מסוגלת לגרום למילים להפיח רוח חיים בדמויות דימיוניות, ועוד לפני הסרטים של דיסני ופיקסר, הייתה מסוגלת לגרום לנו לראות חדי קרן, גמדים ופיות, לצד מפלצות ענק.

כיום, אותה טכניקה של מספרי הסיפורים ובנייה של סיפור חיים משמשת בידיהם של כותבי ביוגרפיות מרתקות (במיוחד כותבי צללים), מומחי כתיבת תוכן של אנשי שיווק המעבירים את הסיפור שמאחורי המותג בצורה מרתקת כמו גם של קופירייטרים שמסוגלים לזקק סיפורים קצרים לקמפיין איכותי ומושך.

בתחום הזה של כתיבת תוכן עמוק עם דמויות אמיתיות, תוכנות הבינה המלאכותית עדיין לוקות בחסר. הן לא מצליחות ליצור את הדימויים והתיאורים המתאימים ככפפה ליד לכל סיטואציה, ועדיין לא מסוגלים לפרוט על מיתרי הרגש האנושי, כפי שכותב בשר ודם יכול לעשות.

שבירת הכללים: כל מי שניסה את ידו בכתיבה למד את הכללים הכתובים ליצירה של נרטיב. אין זה משנה אם מדובר בסיפור דרמתי קורע לב או בפרוזה מיוחדת, שגורמת לנו לחשוב פעמיים על הדרך בה אנו תופשים את העולם סביבנו.

אך, הכותבים המיומנים באמת מסוגלים ללכת מעבר, הם יודעים את המוסכמות של הכתיבה, את הניקוד והתחביר הנכון. מוליכים את הקורא שולל בעמודים הראשונים ואז מנתצים את המראה – שוברים את המוסכמות הללו. התוצאה היא יצירה מיוחדת במינה שגם מצליחה לגרוף את הפרסים הגדולים בעולם הכתיבה.

נכון, בתחום של כתיבת תוכן ספרותי תוכנות הבינה המלאכותית מסוגלות כמעט לחקות היום סופרים גדולים כמו סטיבן קינג ואחרים, אך זאת רק משום שסגנון הכתיבה שלהם כבר השתרש. הוא הפך לחלק מהפנתיאון המוכר, ולכן ניתן להעתיק אלמנטים שלו. אם בעבר הם שברו מוסכמות כאלה ואחרות, היום הכתיבה שלהם כבר מוכרת.

לעומת זאת, אם ננסה לבקש מתוכנת AI  לחקות סגנון כתיבה של אחד מהסופרים או המשוררים החדשים שזכו בפרסי כתיבה, סביר להניח שהתוצאה שנקבל לא תוכל להתחרות אפילו בבגרות בהבעה בתיכון. קל וחומר להיחשב כיצירה ספרותית שוברת מוסכמות.

שליטה אמיתית במטאפורות שקולעות בול ללב

מטאפורות הן חלק בלתי נפרד מהעולם הספרותי האיכותי, והן שזורות בשירים, פרוזה, ספרי מופת ואפילו במכתבים אישיים שמגיעים אלינו מימים עברו.

בעוד חלק מתוכנות ה-AI יצליחו לחבר את הפאזל המיוחד שנדרש ליצירה של מטפורה חדשה, לא בטוח שהן יצליחו לצפות באמת את הרגש שהיא תהדהד בקורא. יש משהו בתפיסה האנושית שלנו שמוכן לקבל כיפוף של המציאות עד לרמה מסויימת. אנו יכולים לפרוט על מיתרי הלב, גם ללב מעולם לא היו מיתרים, אך ספק אם נסכים לקבל “דלתות שהסמיקו” או “גיטרה נובחת”. המטאפורות הללו פשוט יתפסו על ידינו כביזאריות, ויעוררו גיחוך ולא השראה. מבחינת תוכנת הבינה המלאכותית עדיין מדובר במטאפורה לכל דבר.

מה עם התוכן השיווקי שלכם?

אחרי שראינו עד כמה תוכנות הבינה המלאכותית נשארו עדיין ברמת הכתיבה הבסיסית ביותר, תוך ניסיון לחקות טקסטים שנכתבו בעבר, ניתן רק לדמיין מה יקרה אם נטיל  משימת כתיבת תוכן שיווקי על תוכנה כזו.

נכון, מבחינת קופירייטינג אנו עשויים לקבל רעיונות טובים פה ושם, ואפילו למצוא סלוגן מנצח. אך, כאשר מעוניינים להגיע באמת ללב ולארנק של הקורא אנו צריכים הרבה יותר מזה.

נדרשת אינטליגנציה אנושית כדי להבין באמת מה מניע אותנו. אילו ביטויים מהדהדים קונוטציות שליליות ואילו מהדהדים זכרונות חיוביים מהילדות שלנו. אנו יכולים עד מחר לדבר על איכותיות וטעמים של מרק, אך רק כותב אנושי ידע לקשר את אותו מרק לבית סבתא, לניחוח של סיר מהביל ביום חורפי גשום. הזיכרון הזה לא יהיה בשום מאגר מידע ממוחשב, אלא רק בזיכרון שלנו.

לסיכום, השוואה של תכנים שנוצרו על ידי תוכנות AI  למאמרים שנכתבו על ידי כותבים אנושיים לא משאירה מקום לספק: התוכנות הללו עדיין לא שם. מי שמסתפק בעמודי תוכן אינפורמטיבי, עם מעט שגיאות דקדוק (במיוחד בעברית) וחוסר הבחנה בין זכר לנקבה, ליחיד ורבים או שימוש באוצר מילים בסיסי יכול להיעזר בתוכנות הללו. עבור מרבית צרכני התוכן, המעוניינים לפנות לקהל אנושי – עדיף להשאיר את משימת הכתיבה לקולמוסו (או מקלדתו) של כותב תוכן מקצועי.

 

שאלות ותשובות

מה צופן העתיד בתחום זה?

קשה עדיין לדעת מה יהיה העתיד של “מכונות הכתיבה המלאכותיות” דוגמת ChatGPT ועמיתיה. יכול להיות שעם ניסיון ארוך שנים יהיה אפשר ליצור מודל שיכלול בתוכו גם הבנה אמיתית של רגש אנושי, ולא רק ספירת מילים שמעידות על טון כתיבה כלשהו.

האם אפשר לזהות תוכן שלא נכתב על ידי כותב תוכן

נכון להיום, קל מאוד לזהות את התוכן שלא נכתב על ידי כותב אנושי. מספיק לקרוא מספר משפטים ולראות שמדובר בטון מלאכותי, בחיבור בין משפטים שונים שלא באמת קשורים זה לזה.

האם עדיין כדאי להשתמש בתוכנות AI

התוכנות הללו מסוגלות לפתוח אותנו לרעיונות חדשים, להוות השראה, אך לא לייצר מאמר איכותי שלם שיראה כאילו נכתב על ידי אדם. נדרש ניסיון רב כדי לייצר מאמר איכותי ברמה של כותב מקצועי.