בלוג

10 טיפים לכתיבה מוצלחת

חולמים לשפר את הכתיבה שלכם? לכתוב מאמרי תוכן טובים יותר או להתקדם לכתיבת תוכן משלכם? אספנו עבורכם 10 טיפים המבוססים על  חשובים של כותבים מפורסמים יותר ופחות שעברו כמוכן את השלבים הראשונים בדרך לעצמאות הנוצה והדיו (או המקלדת בזמננו).

 

  1. מחובבן למקצוען על פי ריצ’ארד באך

הסופר ריצ’ארד באך שכתב אינספור ספרים שהפכו לקלאסיקות כמו “ג’ונתן ליווינגסטון השחף”, “אין מקום שהוא רחוק מדי” ו”תעתועים” נשאל פעם להגדרתו לכותב מקצועי וענה – “כותב מקצועי הוא חובבן שלא ויתר”. למעשה, ההמלצה שלו לשיפור הכתיבה היא ההתמדה. המשיכו, כתבו עוד ועוד ונסו להפוך את הכתיבה שלכם לעשירה יותר, לנוגעת יותר בנפשו של הקורא ומצאו את הדרכים לרתק אותו לתכנים הכתובים.

 

  1. הופכים את העולם למילים – ווילאם גאסס

וויליאם גאס, סופר עטור פרסים בארה”ב, הגדיר את הכותב כאלכימאי  וציין כי ” האלכימאי האמיתי אינו זה שמסוגל להפוך עופרת לזהב אלא את העולם (World) למילים (Words). היכולת לתרגם את התחושות, את הרגשות ואת החפצים שסביבנו למילה כתובה אותו נוכל כמעט ולחוש מבעד לספר (או המסך), היא האמנות העתיקה ליצור זהב.

 

  1. הכתיבה כאמצעי לחוש – ג’רום דיוויד סלינגר

 יש שהשתמשו בכתיבה כאמצעי לחוש את העולם סביבם. אחד מהם הוא ג.ד. סלינג’ר, שכתב את רב המכר הקלאסי “התפסן בשדה השיפון” שספר כי התחיל לכתוב ספרים ולהמציא דמויות כי דבר דבר לא הצליח לחדור ללבו “אם היה רחוק ממכונת הכתיבה שלו”. אם אתם כותבים ספרות יפה ומשתמשים בכתיבה עצמה כדי לגעת בדמויות – תצרו דמויות חיות יותר המהוות חלק מעולמם של הקוראים כמו גם חלק מעולמכם.

 

  1. תנו ליצירתיות שלכם לפרוח – וולטר

פרנסואה מארי אנטואה, שאנו מכירים היום בדמות הסופר והפילוסוף הצרפתי וולטר הגדיר את הכתיבה כ”ציור באמצעות הקול” או המילה. הוא הזכיר את הפן היצירתי של הכתיבה. בכל פעם שאתם נמצאים לפני הדף הריק ראו עצמכם כאמנים. גם אם מדובר במאמרי קידום פשוטים לכאורה, יש מולכם קנבס עליו תוכלו ליצור במהירות יצירת מופת.

 

  1. הבסיס לכתיבה שלכם – קריאה – מילותיו של אחד הסופרים הפורים ביותר במאה שלנו

סטפן קינג, הסופר הידוע שהתמקצע בכתיבה של ספרי אימה בעיקר שהפכו לסרטים מצליחים לא פחות, אותו סופר שהוציא רבי מכר בקצב מסחרר במשך עשרות שנים מגלה את סודו – “אם אין לך זמן לקרוא אין לך את הזמן לכתוב. זה עד כדי כך פשוט”. באמירה זו מתייחס קינג לאלמנט המשמעותי בכל סוג כתיבה. אם אנו רוצים לכתוב אנו קוראים. אם כדי לצבור את הידע, להעשיר את השפה או לקבל השראה, אנו קוראים על מנת לכתוב טוב יותר. קראו קצת מדי יום אם ספר מודפס או דיגיטלי בקינדל.

 

  1. כתוב תוכן ששווה לקרוא – בנג’מין פרנקלין

אין אדם מתאים יותר להגיד את המילים הבאות מבנג’מין פרנקלין, סופר ונשיא פנסילבניה השישי לצד ממציא מוכר. פרנקלין כתב את רב השני בארה”ב לאחר התנ”ך. המלצתו הנוגעת הכתיבה הייתה – “כתוב דבר מה ראוי לקריאה או עשה דבר שראוי לכתוב עליו”. אין זה משנה אם אתה כותב תוכן פשוט לקידום אתרים, תיאור מוצר או מאמר אינפורמטיבי. הפוך אותו לראוי לקריאה (לא רק ידי מנוע החיפוש).

 

  1. כשצריך – השתמשו בכתיבה החודרת כל דבר – אלדוקס הקסלי

הסופר אלדוקס הקסלי כותב הרומן העתידני לאותה התקופה “עולם חדש מופלא” ציין כי “מילים יכולות להיות כמו צילום רנטגן אם תשתמש בהן כראוי – יעברו דרך כל דבר. אתה קורא אותן והן חודרות אליך”. השתמשו במילים שלכם בדרך הנכונה. בכתיבה שפונה אל הקורא… כזו שנוגעת בלב (באמצעות יצירת הזדהות). בכתיבה שנועדה לשווק דברו אל הצרכים הכואבים של קהל היעד שלכם במקום להאדיר את המוצר עצמו.

 

  1. בין כתיבה לחשק – וירג’יניה וולף

הסופרת ווירג’יניה וולף, שכנראה מעולם לא כתבה לצורך קידום אתרים, התייחסה בסרקזם מלווה בקורטוב של הומור, כסגנונה המוכר, לכאב שחשים חלק מהכותבים כאשר אנו נדרשים ליצור מאמר איכותי על נושאים פחות אהובים. “כתיבה היא כמו מין. בהתחלה אתה עושה זאת מתוך אהבה, לאחר מכן עבור החברים ולבסוף עבור הכסף”. בהקשר זה נציין כי אכן, לא כל מילה שתכתבו אם אתם עוסקים בתחום כמקצוע, תצא ישירות מהלב. לא כל מאמר יהיה משולב בדימויים מרתקים אך אם תשמרו על סטנדרט גבוהה באיכות התכנים שיצאו מתחת ידכם – הכתיבה שלכם תמשיך ותשתפר.

 

  1. אל תשפטו הבינו – ארנסט המינגווי

 הקשר שלכם לנושא הכתיבה יקבע את איכותה. ארנסט המינגווי, הסופר שזכה בפוליצר על היצירה “הזקן והים” בשנת 1953 ושנה לאחר מכן בפרס נובל לספרות גילה סוד כמוס הנוגע לאיכות כתיבה שלו במשפט אחד – “כסופר, עליך לא לשפוט אלא להבין”. בכל נושא עליו תכתבו נסו לראות מספר פרספקטיבות, דרכים שונות שבהן הקוראים שלכם יכולים להתייחס לנושא. מתוך הבנה מלאה של השקפות שונות תוכלו לכתוב טוב יותר.

 

  1. הופכים את הכתיבה לחלק בלתי נפרד מכם – אייזק אסימוב

נסכם במילותיו של  אסימוב, שהתמחה במדע בדיוני וכתב אינספור רבי מכר לאורך השנים. כשנשאל על אהבתו לכתיבה ענה כי “לו הרופא שלו היה אומר כי נשארו לי עוד שש דקות לחיות לא הייתי רק רובץ סתם. הייתי מקליד קצת יותר מהר”… נצלו את הזמן הפנוי שלכם לכתיבה. לפרנסה, ליצירה או מכל סיבה אחרת. כשהכתיבה הופכת לחלק מכם איש לא יוכל לעמוד בפניה.