בלוג

מה ההבדלים בין מיקרוקופינג למיקרובלוגינג?

המילה הכתובה יכולה לעשות פלאים. היא יכולה לגרום לאדם לבצע פעולה נכונה או שגויה, לעודד אותו לבצע רכישה מיידית ואף לחרוץ גורלות בין מדינות. כיום, אנו רואים את החשיבות העצומה שיש לכל מילה הנכתבת ברשתות החברתיות, שבהן פוליטיקאים עושים שימוש, גופי תקשורת מעצימים מילים אלה, ואף משווקים מנוסים לומדים כיצד לרתום את כוחה של המילה במטרה לבנות מותג בצורה נכונה. לצד הטקסטים הארוכים שאנו קוראים בחלק מהמדיות, שני סוגי טקסטים קצרים מאד הוכיחו את עצמם בשנים האחרונות כמשני עולם. במאמר זה נכיר את המיקרובלוגינג והמיקרוקופינג וההבדלים ביניהם.

מיקרו כתיבה

מיקרו כתיבה, באופן כללי, מתייחסת לכמות קטנה מאד של תוכן. הסיבה הראשונית להיווצרותה היה שילוב של אילוצים טכניים והעדפות מכוונות. למשל, כאשר אתם מפעילים כספומט, תגלו משפטים קצרים המכוונים אתכם בתהליך. אינכם קוראים מדריך ארוך המסביר כיצד למשוך כסף, לברר את יתרתכם או לקבל פירוט חשבון. אתם פוגשים את המשפטים הקצרים הללו באפליקציות שונות, בדרכים המעודדות אתכם לפעול או בהוראות שגיאה כאשר אתם מבצעים פעולה לא נכונה. בדרך כלל המשפטים הללו יהיו חלק מתכנון מקיף של חווית משתמש, שבו נוצר “מיקרו-קופי” לכל אחת מהפעולות.

בין הדוגמאות הנפוצות לכך תמצאו את המשפטים הבאים: “הזן את כתובת המייל שלך, לעולם לא נעביר אותו לצד שלישי”. במקום אחר תמצאו את המשפט “הזן את הקוד הסודי בן שלוש הספרות בגב הכרטיס”. חמש עד עשר מילים שגורמות לכם להמשיך ולבצע פעולה שיכולה להסתיים ברכישה של אלפי שקלים, כדי לנסחן ביעילות ובדיוק רב, מומלץ לגייס למשימה את שירותיו של כותב מנוסה או קופירייטר מקצועי לנסחן.

כתיבת המשפטים הללו הפכה להיות משמעותית מאד, לאחר שמומחי חוויית משתמש גילו כי באמצעות המילים הנכונות, הם מסוגלים לעודד כמות גדולה יותר של רכישות באתרי מסחר מקוון. את המונח “מיקרוקופינג” טבע מומחה כזה שהוסיף הנחייה, להוספת כתובת הגולש הנכונה בתהליך של קנייה מקוונת באתר שקידם. לאחר שהוסיף את ההנחייה הקצרה: “הזן את הכתובת המקושרת לכרטיס האשראי שלך”, במקום התווית הקצרה: “כתובת”, הוא גילה שהצליח למנוע 10% מהטעויות הנפוצות שהובילו לביטול רכישה באתר.

מתוך הבנה של חשיבות התוכן הזה, הוא יצר כללים ל”מיקרובלוגינג” הקשורים להבנת החשש של הלקוח, הבנה שגויה נפוצה של הוראות קבועות, ובנייה של תבניות מילים שמסוגלות להקל על הלקוח הפוטנציאלי. תכנים אלה שונים מאד מניסוח או כתיבת מאמרים ארוכים.

לאחר שהסברנו בהרחבה על מיקרוקופינג, נדון בסוג הנוסף של מיקרו – כתיבה המכונה “מיקרובלוגינג”.

מהו מיקרובלוגינג?

בניגוד למיקרו־קופי שנועד לעודד פעולה או להקל עליה ברגע נתון, הרשתות החברתיות יצרו תוכן קצר נוסף שנועד לשתף מידע, למתג או להדגיש אג’נדה מסוימת. כאשר אנו קוראים את הציוצים של פוליטיקאי, המעודד את בוחריו להתחיל מרד, אנו פוגשים את המיקרובלוגינג במלוא הדרו.

באותה צורה כאשר חברת טכנולוגיה, מצליחה לגרום למאות אנשים להגיע לחנות ביום מסויים, כדי לרכוש מוצר מסקרן שזה עתה הושק באמצעות 140 תווים בטוויטר, אנו רואים שוב את הכוח של מיקרו־בלוגינג.

למעשה, אם נרצה להגדיר את התופעה, נציין כי מדובר בהעברה של מסר או השקפה באמצעות מספר תווים מצומצם, בבלוג או רשת חברתית שנועדה למסרים קצרים וקולעים. האם מדובר בתופעה חדשה שהתחילה רק עם כניסת אפליקציות כמו טוויטר למיינסטרים? מסתבר שלא.

כבר בעבר הרחוק קופירייטרים מיומנים, השתמשו ביכולות של מסרים קצרים וקליטים להניע לפעולה. אנו רואים זאת בצורה שלילית בפרופגנדה של משטרים אפלים, כמו גם במודעות פרסומת קצרצרות להפליא המבוססות על סלוגן מפורסם. בתקופה שבה כל משבצת שידור ברדיו או בטלוויזיה עלו הון, כל שניה הייתה משמעותית מאד. לכן, את אותן מילים שאנו רואים היום במיקרובלוגינג יכולנו למצוא בצורה פשוטה יותר בעולם הפרסום.

לאחר שכל אחד משני המושגים המרכיבים את המיקרו־כתיבה הובנו היטב, נחזור לשאלה המרכזית של מאמר זה. מהו ההבדל בין “מיקרו־בלוגינג” ל”מיקרו־קופינג”? קיימים שני הבדלים עיקרים.

הראשון קשור למקום שבו מתפרסמות המילים. בדרך כלל מיקרו־קופינג ישמש במטרה לסייע או לגרום לאדם בודד לבצע פעולה בזמן תפעול של מכשיר, אפליקציה, אתר אינטרנט או תוכנה. לעומת זאת, מיקרו־בלוגינג יופיע בדרך כלל ברשת חברתית כמו טוויטר, טאמבלר ופייסבוק.

ההבדל השני טמון בזמן שבו המילים אמורות לבצע את פעולתן. אם נשים לב, פוסט בפייסבוק יכול להכתב בתאריך מסוים, ולהשפיע על הקוראים בימים או החודשים הרבים לאחר שנכתב. לכן, למיקרו־בלוגינג יש משמעות ארוכת טווח. למיקרו־קופי, בדרך כלל, יש השפעה נקודתית על פעולה שאדם מבצע באותו רגע, כמו הזנת כרטיס אשראי או דוא”ל, שימוש בכספומט או הורדת אפליקציה. לאחר שהפעולה בוצעה אין עוד משמעות לטקסט זה ולכן סביר להניח שהוא יעלם מהמסך.

לסיכום, אם עד היום השתמשתם בשירותיו של כותב תוכן, המתמחה בפרויקטים של כתיבת תוכן לאתרים, לכתוב עבורכם פוסטים קצרים כדאי לשקול זאת שנית. החשיבות שיש לניסוח המילים בטקסטים הקצרים שלכם גבוהה מדי, ולכן כדאי להעזר בשירותיו של רעיונאי המומחה בהבנה של מיקרו־טקסטים שונים ובהנעה לפעולה באמצעותם.