בלוג

מה ההבדלים בין מאמר שיווקי למאמר אינפורמטיבי?

האינטרנט מאפשר להגיע לכמות גדולה של מידע בתוך שניות אחדות, וללמוד מקצועות שלמים בלחיצת כפתור. מתכנתים נכנסים לבלוגים מקצועיים ומקבלים עדכון על פתרונות תוכנה ושיטות חדשות, טכנאי מזגנים לומדים מפרטים של מוצרים חדשים ואפילו אינסטלטורים נכנסים ומקבלים תובנות חדשות. גם הגולש הפשוט, המעוניין למצוא מתכון, לגלות מידע על הווירוס החדש או ללמוד טארוט, נכנס לאינטרנט ומקבל ערך מוסף ממגוון תכנים המופצים בבלוגים ובאתרים מרתקים. לעומת המידע האינפורמטיבי הכתוב באתרים אלה, תמצאו גם אתרים המעוניינים לשווק ללקוח מוצר או שירות כלשהם. תוכן זה יכלול בדרך כלל תיאור של המוצר שאינו אובייקטיבי לחלוטין אלא מיועד לבדלו מאחרים. מה ההבדל בין טקסט השיווקי לאינפורמטיבי? על כך במאמר לפניכם.

תוכן אינפורמטיבי: לתת ערך מוסף לקורא מבלי לכוון למכירה

מאמר אינפורמטיבי “טהור” יכלול אך ורק את הנתונים החשובים על נושא המאמר. לדוגמה, מאמר זה העוסק בהבדלים בין טקסט שיווקי לאינפורמטיבי אינו מיועד כדי לעודד לרכוש אחד מהם, אלא לתת מידע לקורא שיסייע לו להבדיל בקלות רבה יותר בין שני סוגי התכנים.

במהלך לימודי תקשורת בקורסים ייעודיים ובאקדמיה, לומדים לקרוא תכנים בצורה ביקורתית, ולזהות את כוונת הכותב מאחוריהם. קיימים מאמרים אינפורמטיביים המכילים מעט מידע שיווקי או מכוונים בעדינות רבה לבחירה במוצר מסוים על פני מוצר אחר. בדרך כלל נגלה מאמרים אלה, בתחום סקירת מוצרים או מאמרים העוסקים בהשוואה בין מותגים. כאשר מסגלים את יכולת הקריאה הביקורתית מזהים בקלות באיזה סוג מאמר מדובר.

אך, מה אם אתם מזמינים את המאמר ומעוניינים לשלב בו טקסט שיווקי בצורה עדינה? כותבי תוכן מיומנים יוכלו לייצר לכם מאמר שיראה אינפורמטיבי, ויכלול מידע רב שמסייע לגולש ובו ישלבו את המסרים העדינים כדי לעודד אתכם לרכוש את השירות או המוצר המדוברים. אתם יכולים למנף את היתרונות של סוגי הטקסטים הללו, למשוך גולשים העוסקים בנישה שלכם לבלוג, ומתוכם תוכלו להגיע למספר רב של מכירות בפילוח מדויק לקהל היעד.

תוכן שיווקי: למכור מבלי להצניע זאת

הסוג השני הוא תוכן שיווקי. בניגוד לאינפורמטיבי מטרתו לשווק מוצרים ושירותים, מבלי להצניע עובדה זו. בדרך כלל טקסט זה יכלול כמות גדולה יותר של סופרלטיבים (מילות העצמה) כמו: “הטוב ביותר”, “המקצועי ביותר” וביטויים דומים. מטרתו – להאדיר מותג או ארגון מסויים ולהציגו כטוב יותר מהמתחרים. בדרך כלל הוא לא יכלול אף ביטוי שלילי או חיסרון של המוצר אלא יתמקד בחיובי.

כתיבת מאמרים שיווקיים דורשת ניסיון רב משום שקיים איזון עדין מאד בין מאמר שמרגיש ללקוח כפרסום ומפעיל מנגנוני הגנה טבעיים, לבין טקסט שמתקבל כהמלצה ידידותית. בדרך כלל מאמרים אלה יכללו לא רק מילים שמיועדות להניע לפעולת מכירה, אלא גם תכנים אינפורמטיביים המספקים את סקרנות הגולש ביחס למוצר.

לדוגמה, כתיבה שיווקית בתחום הקוסמטיקה הרפואית תכלול נתונים על אחוזי ההצלחה של טיפולים מסוימים, מידע על הציוד החדשני בקליניקה ואפילו ביוגרפיה קצרה של הרופאים המטפלים. כתיבה שיווקית על מוצר תכלול מפרט טכני שלו, הכולל הדגשה של חוזקות המוצר תוך התעלמות, לעיתים, מהתכונות הפחות טובות שלו ביחס למתחרים.

חשוב לציין כי מידע שיווקי שנכתב בצורה נכונה, יכול להתקבל באתרי החדשות בארץ ובעולם כידיעה אינפורמטיבית, ולשמש כאמצעי הפרסום הסמוי הטוב ביותר. משרדי יחסי ציבור רבים עושים שימוש במאמרים אלה, כדי לקדם את לקוחותיהם בכתבות חדשותיות. למשל, חברה שתרצה למתג את עצמה כמובילה בתחום מסיכות הפנים להגנה מפני הקורונה, תוכלנה לכתוב מאמר שיווקי על החברות, הכולל גם מידע על מבנה הפנים המתאים לכל מסכה.

לסיכום, הן מאמרים שיווקיים והן מאמרים אינפורמטיביים יכולים לשמש כדי להעניק ערך מוסף לקורא בין אם הם מפורסמים בבלוג, אתר אינטרנט ובין אם בעיתונות הכתובה. בדרך כלל הכתיבה השיווקית לא תצניע את העובדה כי מטרתה למתג חברה, שירות או מוצר. כתיבה אינפורמטיבית, לעומת זאת, תראה אובייקטיבית יותר ותכלול כמות גדולה יותר של נתונים ועובדות, תוך הצגה של יתרונות וחסרונות בתחום. בדרך כלל, המאמר הכולל מידע רב יותר ימשוך את הגולשים לקרוא את הכתבה עד תומה, בדיוק כמו שאתם הגעתם לשורה האחרונה של מאמר זה.