בלוג

כתיבת מאמרי קידום – 2022

לא מעט מידע פורסם ברשת בשנים האחרונות בדבר הדרך הנכונה לכתוב מאמרי קידום. מרבית המאמרים עוסקים בצפיפות מילות המפתח, שימוש במילים נרדפות וחלוקה נכונה של תתי־הכותרות. עם זאת, כאשר האלגוריתם של גוגל משתנה בתדירות תכופה, כך גם משתנה עולם קידום האתרים. במאמר זה נסקור לעומק את ההיבטים השונים של כתיבת מאמרי SEO מהבסיס ועד לרמה מתקדמת.

מהם מאמרי SEO?

מי שנתקל בפעם הראשונה בתחום של מאמרי קידום עשוי לחוש כי אין הבדל ממשי בין תוכן לאתרים למאמרים אלה. שניהם מכילים פסקאות העוסקות בנושא כלשהו, מכילות כותרות משנה וכוללות פסקאות של הקדמה וסיכום.

אך, כאשר בוחנים את הסיבה בעטיה נכתבים מאמרים אלה – ניתן לזהות הבדלים. ברשת ובראשונה מאמרי קידום נכתבים כדי להעשיר את האתר בתוכן. מדוע? מנועי חיפוש מחפשים אתרים המכילים מידע חדש, מפורט ועדכני. הם מדרגים את האתרים לפי איכות המידע שבהם.

כיצד נקבעת איכות המידע?

איכות המידע בכל דף נקבעת באמצעות אינטליגנציה מלאכותית. המערכת של גוגל יודעת לזהות באיזה נושא עוסק כל מאמר, האם הוא נכתב תוך שימוש בשפה גבוהה וכן מה הטון של כל מאמר – אינפורמטיבי, שיווקי, חדשותי וכדומה. כמו כן, מנוע החיפוש מחפש ביטויים החוזרים על עצמם מספר פעמים בטקסט (גם אם בשינוי קל כמו רבים יחיד) וכן ביטויים נרדפים. ביטויים אלה נחשבים לבסיס של הטקסט ורומזים למנוע החיפוש מיהו קהל היעד של התוכן. למשל, אם הביטויים “בית־מלון”, “אטרקציות”, “חופשה” חוזרים שוב ושוב גוגל ינתח את התוכן כתוכן תיירותי.

בניגוד לכך, כתיבת תוכן כללי לאתר, מיועד למעשה להעניק מידע על התחום בו החברה עוסקת. מידע זה יכול להיות מועבר כמסר שיווקי או כתוכן אינפורמטיבי אובייקטיבי. שימוש במילות מפתח יכול להעניק לתוכן זה גם יתרונות של SEO לקידום, אך זו אינה המטרה העיקרית של הטקסט. יתכן והמאמרים הללו יכתבו ללא כל ביטוי מפתח כלל.

הערך הנדל”ני של מילות המפתח בדף

בדומה לעיר בה יש חשיבות גבוהה יותר לשכונות מסוימות, ומחיר הנכסים בהן עולה, כך גם למיקום מילות המפתח יש “ערך” לפי מיקומן. מנוע החיפוש נוטה לייחס חשיבות גבוהה יותר לביטויים המופיעים בחלק העליון של התוכן. כמו כן, יש ערך רב יותר לביטוי מפתח שמופיע גם בכותרות הראשיות באתר.

כיצד מחולקות כותרות אלה? חשיבות הכותרת נגזרת מהקוד של האתר. כל אתר אינטרנט מתורגם לשפה שנקראת HTML. בשפה זו, מילה מסוימת מייצגת תפקיד של אובייקט בדף. כותרות הדפים מופיעים בדף באמצעות תגית <h> שלצידה מספר המייצג את החשיבות של הכותרת בדף. ככל שהמספר נמוך יותר כך החשיבות של הכותרת גבוהה יותר. למשל <h1> ייצג את הכותרת הראשית בדף. <h2> ייצג תתי כותרות או כותרת משנה. <h3> ייצג תת־כותרות בדירוג נמוך יותר – וכן הלאה.

מדוע כל זה משמעותי? נחזור לערך הנדל”ני של הדף. בפרויקט כתיבת מאמרי קידום יש לייחס חשיבות למיקום הביטויים החשובים. אותן מילים שהגולש יקיש במנוע החיפוש כדי להגיע לאתר שלכם. מילות מפתח שמופיעות בכותרת הראשית, ומיוצגות ב- HTML  בתור 1H יקבלו את הערך הגבוה ביותר מבחינת מנוע החיפוש. ביטוי שמופיע ב- 2H יזכה לדירוג גבוה אף הוא. לכן, את ביטוי המפתח החשוב ביותר ננסה למקם גם ב- 1H (שצריך להיות פעם אחת בלבד בכל דף) וגם בכותרת המשנה 2H. ביטוי מפתח חשובים נוספים ניתן למקם בכותרות משנה 2H נוספות.

חלק מהמקדמים טוענים כי יש חשיבות גם למיקום מילת המפתח בתוך הכותרת עצמה. לשיטתם, רצוי שהיא תופיע בחלק הראשון של הכותרת. למשל, אם מילת המפתח של המאמר היא – “מיטות מרופדות”, רצוי שהביטוי יופיע גם בכותרת הראשית וגם בכותרות המשנה כבר בהתחלה. למשל – “מיטות מרופדות: יתרונות וחסרונות”, “מיטות מרופדות: איך בוחרים את המקום הנוח ביותר לשינה”.

אורך המאמרים ושימוש ביותר כותרות משנה

כיום, בשנת 2022, קיימת חשיבות גבוהה גם לאורך המאמר ולכמות כותרות המשנה שבו. מאמרים איכותיים בעלי 1000 מילים ויותר זוכים לדירוג איכות גבוה יותר ממאמרים קצרים. כמובן, כל עוד מדובר בתוכן מקורי שלא הועתק מאתר אחר או מקור מידע מקוון כלשהו.

מנוע החיפוש של גוגל יודע לזהות דבר נוסף. הוא בוחן אם האורך של המאמר נובע מחזרה מונוטונית על אותו המסר, או שכתוב של תוכן שנכתב בחלקים אחרים במאמר. אם מדובר בתוכן דל וחוזר על עצמו ציון האיכות לא יהיה גבוה. לעומת זאת, אם כל פסקה אכן מוסיפה ערך מוסף לקורא, ציון האיכות יעלה.

נקודה שלישית שנבחנת היא כמות כותרות המשנה במאמר. ישנו איזון מסויים בין כמות המילים לכמות כותרות המשנה. אם כל 75 מילים לפחות קיימת כותרת משנה אחת המייצגת את תוכן הפסקה, המאמר יחשב כאיכותי. אך, אם כל הפסקאות מכילות רק 75 מילים, המאמר יחשב לא איכותי. הסוד בתחום זה הוא האיזון. יש לשלב בין פסקאות קצרות, לפסקאות ארוכות יותר. לא תמיד כדאי למקם כותרת משנה מעל לפסקה, ורצוי לאגד מספר פסקאות יחד.

שימוש בשפה עשירה – והימנעות מטעויות כתיב

היבט נוסף, שאינו חדש, אך מקבל חשיבות רבה יותר כיום הוא העושר הלשוני במאמר. נכון, קוראים לא תמיד מבינים מאמר שכתוב בשפה גבוהה. אך, אם לא משתמשים במילים נרדפות בטקסט הוא יחשב לדל מדי.

נוסף על כך, ככל שמשתמשים יותר במטבעות לשון, בביטויים ציוריים ותיאורים מפורטים, כך התוכן נחשב למקצועי יותר. הדרך הטובה ביותר ליצור תוכן כזה היא באמצעות שכירת שירותיו של כותב או חברת תוכן מקצועית המעסיקה כותבים מיומנים ששפתם עשירה.

כותבים אלה יכולים להוסיף לכל תוכן את הזווית האישית והמיוחדת שלהם, להשתמש בדוגמאות ומטאפורות שונות, ולהפוך כל מאמר ליצירת אומנות של ממש. אם תתחילו לשלב מאמרים כאלה באתר תגלו כי הן הקוראים והן מנוע החיפוש של גוגל יחושו בהבדל. מאמרים אלה יזכו ליותר כניסות, ויופיעו במיקום גבוה יותר בתוצאות החיפוש.

אספקט נוסף הוא הגהה מקצועית של התוכן. חשוב להימנע מטעויות כתיב או חזרה שגויה של אותה מילה פעמיים. בשפה העברית ביטוי כמו “אט אט” עשוי להיחשב על ידי מנוע החיפוש כשגוי, ולכן רצוי להימנע ממנו. אם אתם רוצים להדגים טעות לשונית, בכוונה, כתבו אותה בתוך “גרשיים” והבהירו בתוכן כי מדובר בטעות. לאחר מכן כתבו את הביטוי הנכון.

כתבו מספר מאמרים על אותו נושא מזוויות שונות

קיימת חשיבות גבוהה להבדל בין כלל המאמרים בתוך האתר. אם אתם מעלים שוב ושוב את אותו מאמר, עם שכתוב קל, מנוע החיפוש של גוגל יזהה זאת ויעניק ציון איכות נמוך לדפים.

לכן, חשוב למצוא כל פעם דרך מקורית להציג את אותו הנושא. למשל, אם אתם כותבים על האייפון החדש שיצא, מצאו בכל מאמר דרך נוספת לתאר את איכות הצילום, את מהירות המכשיר ואת היתרונות האחרים שלו. במאמר שני באתר, הוסיפו גם נתונים שלא הופיע במאמר הראשון. כך, מנוע החיפוש של גוגל יזהה כי מדובר בסקירות שונות של המוצר, ויעניק ציון איכות גבוה לכל דף בנפרד.

לסיכום, ככל שאיכות הבינה המלאכותית של מנועי החיפוש עולה, כך גם המקדמים נדרשים להשקיע מעט יותר במאמרי הקידום שלהם. נסו לקרוא ולסכם את ההמלצות שלנו, ולנסות ליישם אותן כבר במאמרים הבאים שתזמינו.