בלוג

מהי כמות המילים הנכונה למאמר?

תוהים מהי הכמות הנכונה של מילים למאמר שתרצו להזמין? זוהי שאלה נפוצה בקרב לקוחות חדשים שלנו שהזמינו עד כה מאמר אחד או שניים. הם תוהים האם עדיף למלא את הדף במידע או להסתפק במספר שורות קצרות שמתארות את פעילותם. במאמר זה נסקור את התחום בהרחבה – כדי שתוכלו לתכנן באופן מושכל את אסטרטגיית התוכן שלכם באתר הבית, במאמרים חיצוניים ואפילו בברושור מודפס.

סוג התוכן וקהל היעד?

הבסיס לקביעת אורך התוכן תלוי במספר פרמטרים עיקריים. הראשון, הוא סוג התוכן המבוקש. קיימים מגוון סוגים כאלה, כמו: מאמר שיווקי, עמוד אודות, מדריך מפורט, תיאור מוצר, פוסט לפייסבוק, ציוץ בטוויטר ועוד. כל אחד מהם ידרוש מכם לנסח טקסטים עם כמות שונה של מילים.

הפרמטר החשוב השני הוא קהל היעד שלכם. אם אתם פונים לקהל שצורך באופן שוטף מידע, ומעוניין להשתמש בתוכן שלכם להדרכה – כדאי להכביר במילים. למשל, כאשר אתם כותבים מדריך משפטי ללקוחות של משרד עורכי־דין או הסבר טכני מפורט על מבנה מערכת סלולרית בעולם התקשורת. כדאי גם לפרט מאוד בפרויקט כתיבת תוכן אינפורמטיבי על אטרקציות תיירותיות ביעדים שונים בעולם. מאמרים כאלה כדאי להתחיל מ-1000 מילים ומעלה. יש המגיעים גם לאלפיים ולשלושת אלפים מילים בנושא זה.

לעומת זאת, אם אתם מתכננים כתיבת תוכן שיווקי על התחום בו אתם פועלים כמו שיווק של נעליים, ריהוט, טיפול בבעלי חיים ועוד, תוכלו אמנם להסתפק גם במאמרים קצרים יותר של 700-600 מילים. אך, מידע מפורט ואינפורמטיבי שמשולב בטקסט ייתן הרבה יותר ערך לקורא, ולכן גם מאמרים כאלה יכולים להגיע ל-1200 מילים ואף יותר.

תכנים לרשתות חברתיות יהיו קצרים יותר, ממוקדים וכמובן יוגבלו להיקף שהרשת החברתית מעניקה לכם. למשל, כתיבה בטוויטר מוגבלת במספר התווים (העשוי להשתנות מעת לעת). בפייסבוק תוכלו לכתוב פוסטים ארוכים יותר, אך חלק מהפוסטים לא יופיעו במלואם לפני הקורא. הוא יצטרך להקיש על “קרא עוד” כדי לקרוא את התוכן. לכן, בפוסטים המיועדים לרשתות החברתיות כדאי למקם את המידע החשוב או המסקרן כבר בתחילת הטקסט, ולהסתפק בכמות המילים המתאימה לפלטפורמה.

מטרות התוכן

אספקט נוסף שחשוב להתייחס אליו בכל פרויקט כתיבת תוכן הוא מטרות הטקסטים. אם אתם ממלאים את אתר האינטרנט שלכם במידע חשוב, ופחות חשוב לכם המקום שבו יופיע אתר זה במנוע החיפוש של גוגל, אורך המאמרים לא יהיה משמעותי.

אך, אם אתם מעוניינים שיוכלו למצוא אתכם בקלות, דעו כי האלגוריתם של מנוע החיפוש מתוכנן כך שתוכן איכותי ארוך יותר יקבל עדיפות. זאת, כמובן, אם מדובר בכמות גדולה של מידע הרלוונטית לקורא בנושא החיפוש. כתיבת ביטוי המפתח שוב ושוב בתוכן לא תעזור לכם לקדם אותו. כל פסקה צריכה לסייע להקניית הידע, החל מפסקת הפתיחה הכללית ועד לפסקת הסיכום.

חברת גוגל פיתחה עם השנים מנוע חיפוש המבוסס על בינה מלאכותית. הוא מסוגל לנתח כל סוג תוכן, ולהעניק לו ציון מבחינת איכות המידע והרלוונטיות שלו לנושא החיפוש. בכל עדכון של אלגוריתם זה ניתן לראות כי התוצאות משתפרות. בראש עמוד התוצאות יופיעו אתרים שבהם יש מדריכי עומק על הנושא המבוקש.

לכן, חשוב לשלב באתר שלכם תכנים באורכים שונים, וכמובן להקפיד שמספר המילים למאמר (לפחות בחלק מהעמודים) יהיה גבוה מספיק כדי “למשוך את תשומת ליבו” של גוגל.

ישנם גם מאמרים המיועדים ליצירת קישורים מתוך אתרים חיצוניים לאתר הבית. מאמרים אלה יכולים להיות בהיקף בינוני, בהיקף של 800-500 מילים. זאת משום שאינכם רוצים שהמאמר החיצוני, המופיע באתר כמו “כלכליסט” או “ישראל היום”, יזכה לדירוג גבוה יותר במנוע החיפוש מהעמוד אליו הוא מפנה.

הקושי בכתיבת מאמרי עומק ארוכים.

האם תהיתם פעם מדוע לא כל אתר מכיל מאמרים ארוכים ומפורטים? הסיבה לכך היא שלא כל כותב יכול לבצע את המחקר הדרוש על נושא הכתיבה. מחקר שמעשיר את המאמר בסטטיסטיקות רלוונטיות, הסבר מקיף על מושגים חשובים ומידע עדכני נוסף ממקורות אקדמיים.

לא אחת אנו מגלים כי בעלי החברה, שלהם ידע רב בנושא, אינם מספיקים לשבת ולכתוב בעצמם את התכנים לאתר. הם מסתפקים בתוכן דל, רק משום שאין בידם את המשאב המרכזי החשוב ביותר בחברה – זמן.

למרבה המזל כיום יש פתרון קל, פשוט ואפילו לא מאוד יקר לבעיה זו.

חברות תוכן מקצועיות, המעסיקות כותבים ומידענים מיומנים מנסחרות את המאמרים הללו בשירותי מיקור־חוץ. במקום שמנהל השיווק יצטרך לנסח תוכן שיווקי – כותבי החברה עושים זאת. במקום שעובד במחלקת המו”פ יכתוב מאמר טכנולוגי מעמיק – חברת התוכן תעביר את המשימה לכותב מתאים. כך, בתוך ימים ספורים, אתר האינטרנט של החברה יכול להתמלא בתכנים איכותיים.

מה לגבי כמות המילים? כל הזמנה של מאמר מלווה בכמות המילים הנכונה לתוכן הרלוונטי (כאשר אפשר גם להתייעץ עם חברת התוכן בדבר כמות המילים המתאימה לכל מאמר).

כמות המידע שתרצו שתופיע

חשוב להתייחס גם לכמות המידע שתרצו שתופיע במאמר. למשל, תוכלו להגדיר מראש על אילו שאלות תרצו לענות בכל טקסט שנכתב. אפשר גם להגדיר מראש את כמות תתי־הכותרות שיופיעו במאמר זה.

קחו בחשבון, שתחת כל תת־כותרת תרצו שתופיע לפחות פסקה אחת בת  100-75 מילים. מספר הפסקאות תלוי באורך התוכן הסופי שתרצו לפרסם.

עוד נושא שכדאי לקחת בחשבון הוא את פסקת ההקדמה ופסקת הסיכום, שמכילות בדרך כלל מידע כללי על הנושא אך אינן מפורטות. פסקאות אלה מוסיפות כ-120-80 מילים לתוכן הסופי.

תכנים לדפוס – מגבלת המקום בעיתונים, ברושורים ומקומונים

עד כה העמקנו בעיקר בכמות המילים הנכונה למאמר המיועד לפורמט דיגיטלי, כמו: אתר אינטרנט, אתרי חדשות וכדומה.

אך מה אם התוכן שאתם צריכים הוא דווקא לדפוס?

קיים הבדל משמעותי בין תכנים מודפסים לתכנים ברשת. משום שבדפוס גודל הדף והפונט ישפיעו על מספר המילים שתרצו לשלב. בנוסף, יש הבדל משמעותי בין מאמר המודפס בעיתון, במקומון או על גבי עלון.

לצד כל אלה, בדפוס נהוג להוסיף גם תמונות, לוגו ואלמנטים גרפיים נוספים. כל אלה תופסים מקום משמעותי בדף המודפס. זאת, בניגוד לאתר אינטרנט שבו אינכם מוגבלים באורך הדף. תמיד ניתן לגלול עוד קצת.

ככלל אצבע, ניתן להגדיר עלונים בגודל של A5 כבעלי 600-500 מילים אם מדובר בכתב צפוף, ללא עיצובים גרפיים רבים. אם העלון בגודל A4 ניתן להכניס גם 1000-800 מילים. אך, היות ועלונים שיווקיים צריכים להכיל כותרות בגודל משמעותי, ועוד עיצובים גרפיים מומלץ להגביל את כמות המילים המודפסות.

לגבי מאמרים המפורסמים בעיתון מודפס – חשוב לדעת את פורמט העיתון. מרבית המקומונים כיום הם בפורמט של טבלואיד. עיתונים יומיים כמו “ידיעות אחרונות” וישראל היום מכילים עמודים בגודל של 2535X ס”מ. לכן, כתבות לעיתונים אלה כדאי להכין בהיקף של 1000-700 מילים לכל עמוד. חשוב לזכור, כי בעיתון הפונטים קטנים מאוד ביחס לאלה שבמסך המחשב. תוכלו לוודא עם משרד הפרסום שלכם מהו הגודל המדויק של עמוד בעיתון בו תרצו לפרסם את הכתבה.

לסיכום, אם אתם מתכננים לפרסם מאמרים ברשת או בדפוס, כדאי לקחת בחשבון את סוג התוכן המבוקש ואת ייעודו של הטקסט. כך, תוכלו “לקלוע” למספר המילים הנכון ביותר. אם אינכם בטוחים כמה מילים להזמין, תמיד תוכלו לקבל יעוץ מקיף מחברת התוכן שלכם. היא תוכל להמליץ כמה מילים להזמין, תוך התחשבות בכמות המידע שתרצו שתופיע במאמר.