בלוג

מה צריך לדעת לפני שכותבים תוכן לקידום אתרים?

תחום ה-SEO, ראשי תיבות של יצירת “אופטימיזציה למנועי חיפוש” אינו חדש. הוא מלווה אותנו כבר יותר משני עשורים. לאורך השנים הוא עבר תהפוכות רבות, בזכות שילוב של אינטליגנציה מלאכותית באלגוריתם של מנועי החיפוש. הסיבה לשינוי זה הייתה ניסיון להילחם בנטייה הטבעית של מקדמי אתרים רבים להתמקד בכמות ולא באיכות המאמרים הנכתבים.

לכן, מנועי החיפוש יצרו ממשקים אוטומטיים כדי להבדיל בין תוכן איכותי שנכתב על ידי כותב מומחה, לבין גיבוב מילים שנוסח ברשלנות במקרה הטוב או על ידי תוכנה ממוחשבת במקרה הרע. במאמר זה נדון בהרחבה בדרך הנכונה לכתוב מאמר שיוכל להתקדם בקלות במנוע החיפוש, ותגלו מספר עקרונות מנחים במהלך כתיבת תוכן ל-SEO.

מהו תוכן איכותי?

תוכן איכותי הוא מאמר שמיועד להעניק ערך מוסף לקורא, ולשנות את הדרך שבה הוא תפש את הנושא קודם לכן. בתום קריאת המאמר הגולש ידע עובדות חדשות שלא ידע קודם או יתחיל להסתקרן בנושא שעד כה לא הכיר. טקסטים אלה נכתבים לאחר מחקר קצר או מתוך ניסיון וידע של הכותב בנושא המדובר.

אם עורכים מאמר SEO מקצועי על כריות נוי, למשל, אפשר להוסיף לו תוכן מרתק על עיצוב הבית באמצעותן, בחינה של החומרים מהן כריות הנוי העשויות וכן לדון בגודל המתאים לכרית נוי לסלון או לחדר השינה. לא מספיק רק לכתוב מאמר כללי שבו הביטוי “כרית נוי” או המילים “כריות נוי” חוזרות עשר או עשרים פעמים. בעבר, מנועי החיפוש לא היו כה מתוחכמים, והם היו נותנים ציון גבוה למאמרי “ספאם”, מאמרים עם חזרה לא רלוונטית על מילות המפתח. היום, האלגוריתם של גוגל ושל מנועי חיפוש נוספים מחפש מילים קשורות לביטוי, מילים נרדפות ואפילו מזהה אם התוכן הועתק ממקום אחר או שהוא נכתב באופן בלעדי עבור האתר שמפרסם אותו.

חשיבות מקוריות התוכן

כאשר אתם מתחילים פרויקט של כתיבת מאמרי קידום רצוי להתחיל את הכתיבה מדף נקי לחלוטין. בעבר, כותבי תוכן היו מעתיקים משפטים ממאמרים אחרים ולאחר מכן משכתבים אותם מעט. נוצרו גם תוכנות (בעיקר באנגלית וספרדית) שביצעו את השכתוב הזה באופן אוטומטי והחליפו את סדר המשפטים בפסקה, הוסיפו מילים נרדפות והשאירו את התוכן דומה מדי למאמר המקורי.

מקוריות התוכן היא אחד מהמאפיינים החשובים ביותר לדירוג האתר והיא מהווה מקור לציון גבוה. חשוב בכל פעם שאתם מתמקדים בפרויקט כתיבת תוכן לקידום  לנסות למצוא נקודות מבט שונות על הנושא הנכתב, וכל מאמר שאתם יוצרים צריך להיות שונה לחלוטין מקודמו.

רמת הכתיבה ושימוש באוצר מילים עשיר

מאפיין נוסף שיש לכתיבה איכותית הוא אוצר מילים עשיר ושימוש במילים שאינן נפוצות. למשל, אם אתם משתמשים במטבעות לשון קלאסיות המתארות את בית המלון שעליו אתם כותבים, מנוע החיפוש של גוגל יזהה אתכם ככותבים טובים יותר. ביטויים כמו “עוצר נשימה”, “פינת חמד” ו”ממלא השראה” יזכו לציון גבוה יותר מהמילים – “יפה”, “טוב”, מרשים”.

בנוסף בכל טקסט שאתם כותבים רצוי לדבר על אותו הנושא במילים נרדפות רבות ככל האפשר. למשל, אם אנו מנסחים מאמר העוסק בניסוח של תכנים נוכל להשתמש במילים: “תוכן”, “טקסט” ו-“מאמר” באופן שווה.

חלוקת המאמר לפסקאות

אלמנט חשוב נוסף בכתיבת תוכן הוא חלוקת המאמר לפסקאות, שבהן כל פסקה ממוקדת בנושא מסויים. מעל הפסקאות הללו חשוב לשים כותרת משנה שתמחיש לקורא את נושא הפסקה בקריאה מהירה. החלוקה הזו מאפשרת לנסח את המאמר בצורה לוגית ומקלה על הקורא “לסרוק” את המסמך בעיניו, ולמצוא במהירות את הנושאים המעניינים אותו.

החלוקה צריכה להיות לפסקאות באורכים שונים. למשל, אתם יכולים ליצור פסקה אחת בת חמש שורות, עוד שתי פסקאות בנות ארבע שורות ואז פסקה נוספת בת שבע שורות. כיום, גוגל גם מחפש פסקאות המחולקות למשפטים שאינם עולים על 15 מילים. זאת, כדי לשפר את הקריאות של התוכן. משפטים ארוכים מדי נתפשים על־ידי גוגל כמשפטים לא קריאים.

הקישור בין הפסקאות צריך להיות הגיוני ומובנה תוך שימוש במילות חיבור מתאימות. למשל, אתם יכולים לכתוב: “לצד כל אלה”, “ראשית ושנית”, “מלבד זאת”, “לעומת זאת” וביטויים נוספים. כך, אתם ממחישים למנוע החיפוש כי יש תהליך הדרגתי של הצגת מידע לקורא, וכל פסקה מיועדת לחיזוק טענה מסוימת או להרחבה של המידע הקיים.

כיצד תוכלו לדעת האם התוכן איכותי או לא?

כדי לדעת האם התוכן שלכם איכותי מספיק ניתן להשתמש בכלים אוטומטיים המחקים את האלגוריתם של מנועי החיפוש. אחד מהכלים הללו הוא תוסף Yoast לאתרי וורדפרס, הבודק את כל אחד מהמאפיינים שהצגנו לעיל ומעניק ציון איכות לדף. התוסף, מציין האם ישנו שימוש באוצר מילים עשיר, האם יש חלוקה הגיונית לפסקאות, האם יש שימוש רב בקול אקטיבי (בהשוואה לביטוי פאסיבי כמו “לייצר” לעומת “מיוצר”) וכן האם ביטוי המפתח שעליהם מבוסס המאמר נמצאים בשיעור גבוה או נמוך מדי לצורך קידום האתר.

לסיכום, כאשר אתם כותבים תוכן לקידום אתרים חשוב לשים לב לכל הנקודות הללו ולייצר תכנים מקוריים ואיכותיים שיהפכו את האתר שלכם למקור מידע מרתק ויזוהו על ידי מנוע החיפוש כאתר המעניק ערך מוסף רב לגולש. אם אינכם יודעים כיצד לכתוב מאמרים כאלה, תוכלו להסתייע בשירותי חברת תוכן איכותית.