בלוג

מה ההבדל בין כותב טכני לכותב טכנולוגי?

בשנים האחרונות אנו מביטים בהשתוממות על ההתקדמות הטכנולוגית בעולם. מוצרים חדשים שפותחו, תוכנות מתקדמות ודרך חדשה שבה ניתן ליצר מוצרים פשוטים ומורכבים יותר. לצד הפתרונות הדיגיטליים נוצר גם תוכן רב המלווה את המוצר, ומפורסם באתרי האינטרנט של החברה או כחלק מהקטלוג והוראות התפעול של המוצרים. אנו רואים שני סוגים שונים של כתיבה השונים זה מזה, ולפעמים מתבלבלים ביניהם. הן הכתיבה הטכנית והן הכתיבה הטכנולוגית מלווים את תהליך החדשנות. במאמר זה נכיר כל אחד מהם ונעמוד על ההבדלים בין שני סוגי הכתיבה.

כתיבה טכנית

אתם פותחים מוצר חדש שקניתם מחנות מסוימת, ולפניכם מופיעות הוראות, שלב אחר שלב, כיצד מרכיבים את המוצר החדש. יתכן ומעולם לא חשבתם על כך, אך דך ההוראות שאתם אוחזים בידיכם לא נוצר מעצמו, וגם לא נכתב על ידי האדם שתכנן את המוצר, אלא על ידי כותב טכני שמתמחה בכתיבתן של הוראות אלה. מפתיע לגלות אך כתיבה זו היא אחד מהסוגים העתיקים יותר של כתיבה, והייתה משמשת בעבר כדי לתאר תהליכים של בניית בתים במהלך השנים. במאה החמש עשרה, בגרמניה, היו כותבים טכניים מתאריך תהליכי ייצור של כלי־נשק. לאונרדו דה וינצ’י היה משתמש אף הוא בכתיבה טכנית קצרה, ומוסיף תרשים מדויק. לעומת הכתיבה הטכנית, קיימת גם כתיבה טכנולוגית. נסקור בקצרה את מאפייניה.

כתיבה טכנולוגית

תחום הטכנולוגיה הוא תחום חדש יחסית, ולכן כתיבה טכנולוגית החלה בעיקר מהמצאת החשמל. היא אינה עתיקה כמו הכתיבה הטכנית. בתחילת הדרך כדי לתאר מוצרים טכנולוגיים מתקדמים, הממציאים היו כותבים מסמכים המתארים את הפעולות שהמוצר מבצע, ומציינים באופן כללי כיצד הוא מורכב. כיום, ממציאי המוצרים אינם כותבים בעצמם את התכנים, אלא מעבירים את השרביט לכותבים טכנולוגיים מיומנים המייצרים תכנים מקיפים בשפה קלה.

מלבד זאת, כאשר האינטרנט התפתח, כך גם כתיבת תוכן טכנולוגי עברה לרשת. אתרי אינטרנט רבים העוסקים בנושאים טכנולוגיים, הזדקקו למאמרים מקצועיים המציגים את המוצרים באופן מדויק ומעט שיווקי לעיתים, ואף כתיבת תיאור המוצר שתתאים גם למי שאינו מבין כלל בטכנולוגיה שמרכיבה את המוצר. לכן, כתיבת תוכן לאתר טכנולוגי מבוצעת על ידי כותבים מיומנים, שלומדים בקצרה את הדרך שבה בנוי המוצר, ומגיעים פעמים רבות מתחום הנדסי כלשהו הקשור למוצר.

שילוב בין כתיבה טכנית לטכנולוגית

האם קיים שילוב בין כתיבה טכנית לטכנולוגית? אכן כן. אם תפתחו את הראוטר שקיבלתם מספק האינטרנט שלכם תגלו שילוב זה. בתוך אריזת הראוטר תמצאו דף עם הוראות התקנה המתאים לגרסאות שונות של Windows, של Linux ושל מערכות ההפעלה של אפל. הוראות אלה נכתבו על ידי אדם בעל כישורי כתיבה טכנולוגית וכתיבה טכנית כאחד.

האם נדרשת יצירתיות כדי לכתוב את שני הסגנונות אלה?

תופתעו לגלות, אך שני סגנונות הכתיבה הללו דורשים גם יצירתיות רבה ולא רק ידע טכני. למעשה, אחד מהסופרים המוכרים בזמננו בארה”ב, ג’ורג סאונדרס, החל את דרכו כסופר בשבע שנים של כתיבה טכנית עבור חברה להנדסה סביבתית בשם רדיאן בניו יורק. ממהנדס טכני הוא גילה את יכולותיו בתחום הכתיבה ושילב בין שני התחומים. מאוחר יותר, עבר ללמד באוניברסיטה כתיבה יוצרת ופרסם ספרים שזכו בפרסים. בתקופה שבה עבד ככתב טכני הוא שילב בין ידיעותיו בתחום, לבין הכישרון לציין הוראות מדויקות במשפטים קצרים, מאוחר יותר גם הספרים שפרסם, התאפיינו באותם משפטים קצרים המתארים בצורה נקודתית את הסיטואציות שבהן גיבורי הספר נמצאים. אחד מהסיפורים הקצרים שזכה להכרה ספרותית רבה, ואף נלמד באוניברסיטאות בארה”ב הוא בן שלוש מאות מילים בלבד.

יכולות אלה המאפשרות לכותב מיומן להביע ולתאר מנוחים מקצועיים, מעניקות לחברות וארגונים העוסקים בתחומים טכניים את היכולת להפיץ מידע מודפס קצר, לפרסם מאמרים מקצועיים באתרי אינטרנט ובטאונים מודפסים בתחום, ולהנגיש ידע טכנולוגי מורכב גם לקורא פשוט. אין ספק כי מדובר בכישרון של ממש. נרחיב על כך מעט:

כיצד מסבירים מונחים טכנולוגיים לאדם שאינו בקיא בתחום?

נסביר בקצרה כיצד מסבירים מונחים טכנולוגיים לאדם שאינו בקיא בתחום עליו נכתב המאמר. כאשר מנסחים תוכן מורכב וטכני, יש לדעת עבור מי הוא מיועד. ככל שהקורא הוא בעל ידע טכני רב יותר בתחום, הכותב יוכל להשתמש במינוחים מקצועיים הקשורים לנישה שבה נכתב המאמר. לעומת זאת, כתיבת תוכן לקהל הרחב, דורשת שימוש בדוגמאות רבות, הסבר של המונחים הבסיסים ועיסוק בנושא בכלליות. לכן, חשוב להיעזר בכותבי תוכן טכנולוגי וטכני בעלי ניסיון בהנגשת התוכן לכל אדם ובכתיבה ייעודית לקהלים שונים.