בלוג

המדריך השלם לקידום אתרים באמצעות תוכן 2020 – כל מה שצריך לדעת

סיפרו לכם שהתוכן הוא המלך ושמילות המפתח חשובות, אז כתבתם בעצמכם מאמרים, והזנתם בהם עשרים פעמים את מילת המפתח. אם השנה הייתה 2005 אולי השיטה הזו עוד הייתה עובדת. אך כיום, עם העדכונים החדשים של האלגוריתמים של גוגל, אתם צריכים להשקיע מאמץ רב. הכנו עבורכם מדריך קצר המסביר את כל מה שצריך לדעת על קידום נכון של האתרים לתקופה הזו. התחילו ליישם את ההמלצות במאמר, וגלו כיצד אתם מתחילים לעלות מעלה בתוצאות החיפוש.

האם העדכונים “ברט” ו”אלברט” משפיעים על תוצאות החיפוש?

כאשר עדכוני ההבנה הסמנטית של גוגל, התחילו לעלות לאוויר מקדמי האתרים היו לחוצים מאד. העדכון החדש היה אמור להבין את כוונת הגולש, ולהציג לו תוצאות מתאימות יותר לחיפוש, המבוססות גם על מיקום המילים בתוך הביטוי שהקיש. בפועל, למרות ההנחה כי יהיה שינוי של 10% בתוצאות החיפוש, ניתן לראות שינוי הרבה יותר משמעותי. כיום גוגל מנסה להציג בצורה המהירה ביותר את התשובה לשאלה של הגולש, כבר בעמודי התוצאות מבלי שיצטרך להכנס לתוך האתר. תגלו זאת כאשר תחפשו מחשבון משכנתה (באנגלית) או המרה של משקל מפאונד לקילו. אתרים שהיו מבוססים על פעולות פשוטות כאלה, זכו ל”חבטה” קשה ממנוע החיפוש.

עם זאת, ישנם אתרים שמרוויחים וירוויחו מהשינוי החדש. אתרים אלה בנויים על מתן מידע לשאלות ספציפיות מאד שהגולשים מחפשים. נסביר זאת בקצרה. ניל פאטל – מומחה קידום אתרים ושיווק באינטרנט, הציג דוגמה באחד מהמאמרים העדכניים והנקראים ביותר, העוסק בהשפעה של עדכון ברט. השאלה “איך זה להיות באולימפיאדה?” מפנה לתוצאה שקשורה לחוויה הצפויה לאתלט המתחרה, לא לאדם הנמצא בקהל. ההבנה של גוגל בתחום זה, מעידה על כך שלאורך השנים גולשים שחיפשו את התשובה לשאלה, התעניינו יותר בחוויה כאתלטים. לימוד המכונה שהתבצע לאורך השנים, העניק למנוע החיפוש את היכולת לגלות מה הגולש מחפש ולתת לו את התשובה המתאימה.

ניל פאטל זיהה תופעה מעניינת. התוצאה הראשונה שגוגל ציין בעמוד הראשון לחיפוש זה, הייתה מאמר בן שלוש מאות מילים בלבד. מילות המפתח שבו לא הופיע בצפיפות גבוהה, ולעיתים גם בחיפושים אחרים לא הופיעו יותר מפעם אחת.

כלומר, כאשר אנו יודעים מה הגולש מצפה למצוא, האתר שיצליח לתת מענה פשוט לשאלה הזו יהיה האתר שיופיע ראשון בתוצאות החיפוש. סביר להניח כי אם יש אתר הנותן תשובה מפורטת יותר לחוויה של האתלט, המתפרשת על פני חמש מאות או שש מאות מילים ללא התמקדות בנושאים אחרים, בעתיד גוגל יעניק ציון גבוה יותר לתוצאה המפורטת.

כיצד ניתן ליישם זאת בפועל?

היישום בפועל של השינוי באלגוריתם בשנת 2019, והדרך שבה אלגוריתם לימוד המכונה ממשיך לפתח את עצמו ב-2020 ניתן ליישום בפועל. אם אתם עוסקים בתחום שבו ניתן לזהות את התשובות לשאלות של הגולשים, תוכלו ליצור מאמרים נקודתיים ומפורטים העונים על שאלות אלה. למשל, אם אתם בעלי אתר למכירת טלפונים סלולריים, תוכלו להעלות מדריך המסביר על ההבדלים בין הגרסה הקודמת של האייפון לגרסה החדשה. אם אתם מנהלי אתר בישול, תוכלו לפרט כיצד לשפר את עוגות הגבינה.

החוק הבסיסי והקבוע שעומד בבסיס התוצאות היום הוא: “התוכן הוא המלך”. התשובות שתספקו בתוך המאמר לשאלות הבוערות של הגולשים יהיו אלה שיקבעו באיזה דירוג המאמר שלכם יופיע. מעולם לא הייתה חשיבות רבה יותר, ליכולת לתת לגולש את המידע הנכון בזמן הנכון.

עדכניות המידע

כאן, בא לידי ביטוי נושא נוסף הקשור לעדכניות המידע. אם אתם משתפים מידע לגבי אולימפיאדת 2020, הוא כבר לא יהיה עדכני משום שהתחרות בוטלה. מאמר שמפרט מעט על הביטול של התחרות, הסיבות לביטול ומתי התחרות צפויה להתקיים? יכול להיות הרבה יותר רלוונטי לגולש כיום.

לכן, אם תשימו לב, לגוגל יש נטייה להציג בראש עמוד התוצאות את המאמרים העדכניים ביותר. לא תמיד מנוע החיפוש מסוגל לזהות זאת, ולכן כדאי לשלב את השנה שבה נכתב המאמר. למשל, אם תשימו לב לכותרת של המאמר הזה תגלו כי שנת 2020 אוזכרה בו.

הסיבה שנוספה השנה לכותרת היא משום שהמדריך הזה אינו עוסק באופן כללי ברזי כתיבת מאמרי קידום. הוא מדבר על עדכונים אחרונים, על שינויים שבוצעו בדרך שבה מנוע החיפוש סורק את האתרים ובדרך שבה הוא מגיש את התוכן לקורא. באותה מידה כאשר אתם מעלים תכנים חדשים, נסו למצוא את החוקים החדשים בתחום שלכם, את הטרנדים הרלוונטיים לשנה הנוכחית והתמקדו בתשובות לשאלות שהגולשים שלכם שואלים.

גלו על פי התוצאות שגוגל מחזיר לשאלות הגולשים, כיצד גם אתם יכולים לשפר את התכנים הנמצאים אצלכם בבלוג? אם יש עמוד שכבר השקעתם שעות רבות בקידומו, אתם יכולים לעדכן אותו בתוכן חדש, ולפרט בו מה היה המצב בעבר ואיך המצב כיום. לדוגמה, באתרים משפטיים תוכלו להעלות פסקי דין חדשים מהשנה הנוכחית, הממחישים את הדרך העדכנית שבה בית־המשפט מתייחס לנושא.  ציינו בכותרת או בפסקה הראשונה ש”המאמר עודכן לשנת 2020″, והוסיפו זאת גם לתיאור המפורט של הדף במטא־תגיות.

איך תיצרו כמות גדולה של תוכן עדכני איכותי?

אם עד עכשיו הייתם מעסיקים כותבים בחברתכם, שהכירו היטב את המוצרים והשירותים שאתם מעניקים, אך לא היו מודעים לשינויים והעדכונים של האלגוריתם של גוגל, כדאי לשקול להשתמש בשירותי תוכן במיקור חוץ. כותבי מאמרי קידום שעדיין חוזרים על מילות המפתח בצפיפות של 5% עשויים לגרום לכם לנזק ממשי.

בנוסף, אם התכנים שלכם אינם מכילים אינפורמציה שרלוונטית לגולשים, והם נכנסים לאתר וסוגרים אותו מיד, אתם פוגעים בצורה משמעותית בדירוג שלכם. עובדה זו אינה חדשה וקשורה ל-Bounce Rate. אם הגולש עובר לאתר אחר, לאחר שהציץ באתר שלכם וזיהה שהוא לא רלוונטי, גוגל ידע שלא להציג בפני גולש אחר את אתרכם אם הוא הקיש את אותן מילות החיפוש.

השימוש ביכולות של אינטליגנציה מלאכותית עלו, במיוחד לאור העובדה כי לפני מספר שנים, הוקמה בגוגל מחלקה המתמחה אך ורק בתחום זה. לכן, כל פעולה שהגולשים מבצעים שוב ושוב משפיעה על דירוג התוצאות בצורה מהותית.

נציין אנקדוטה מעניינת בתחום זה. בעבר, היו בעלי אתרים שניסו להפיל אתרים של מתחרים בצורה זו. הם היו פותחים את האתר של מתחרה בביטוי חיפוש אהוד ומיד סוגרים אותו. למרבה המזל, האלגוריתם החדש יודע לזהות את הניסיונות המכוונים לפגיעה באתרים, ומסנן את הפעולות המוגדרות כ”התנהגות שנועדה להשפיע על תוצאות החיפוש”.

לעומת זאת, אם הצלחתם לגרום לגולשים להשאר באתר זמן ממושך, ולקרוא את התכנים שלכם לאחר שחיפשו תשובה לשאלה מסוימת, כל שנייה שהם נמצאים בדף משחקת לטובתכם. ישנן כמה טכניקות מובילות כדי לגרום לגולש להישאר בדף זמן ממושך. נרחיב עליהן בקצרה.

כיצד גורמים לגולשים להשאר בדף זמן רב?

  • מאמרים ארוכים

השיטה הטובה ביותר לגרום לגולש שמתעניין בתחום מסוים להישאר בדף היא באמצעות יצירה של תכנים ארוכים יותר. מאמר בן 300 מילים ישאיר את הגולש בדף שליש מהזמן שייקח לו לקרוא מאמר בן 1000 מילים. נכון, מרבית הקוראים אינם מתעכבים על כל מילה, ומרביתם מסתפקים בסריקה מהירה של הדף וזיהוי הפסקאות שעונות על שאלתם. יחד עם זאת, כאשר אתם מפרטים ומעניקים ערך מוסף לגולש בכל פסקה, הוא יתעכב ויקרא אותה זמן ארוך יותר. בדיוק כפי שאתם עושים כעת.

  • שימוש בדוגמאות מפורטות ומקרי בוחן

שיטה נוספת למלא את הדף בתכנים מרתקים נוספים, המושכים את הגולש לקריאה ממושכת בעמוד היא באמצעות הוספת מקרי בוחן הכוללים נתונים מפורטים ושלבים שונים. למשל, אם אתם כותבים מאמרים בנושאי השקעות נדל”ן, תוכלו לפרט על מקרי בוחן הכוללים את הנכסים, לרבות: עלות הנכס, עלות שיפוץ, מספר החדרים, תיאור השיפוץ שבוצע בנכס ועוד. לאחר מכן הדגימו בכמה כסף הנכס נמכר ובאיזו תשואה. מקרי בוחן אלה נבחנים לעומק ונקראים יותר מפעם אחת. אל תנסו להציג את המקרים בקיצור כדי לעודד את הגולש להתקשר אליכם, אלא הובילו אותו שלב אחר שלב בתהליך הקנייה, השיפוץ והמכירה עד לסיום המאמר. כך, הוא יבלה דקות ארוכות בקריאת המאמר. היתרון הנוסף שיש למקרי הבוחן הללו הוא מיתוג החברה שלכם כסמכות בתחום שבו אתם פועלים.

  • אינפוגרפיות, וידאו ותמונות

דרך שלישית שבה ניתן השאיר את הגולש זמן רב בדף שלכם היא באמצעות יצירה של תכנים המשלבים כמות גדולה של מילים עם תמונות, קטעי וידאו ואינפוגרפיות ההופכות את הטקסט למעניין ומדגימות אותו בצורה חזותית. הזמן שמקדיש הגולש לעיבוד המידע החזותי שהענקתם לו משוקלל כזמן שבו הוא נמצא בדף.

לסרטוני הווידאו יש יתרון נוסף אם הם שמורים ביו־טיוב. היות ומדובר בשירות השייך לחברת “אלפא־בית” הלוא הם בעלי מנוע החיפוש גוגל, נוהגים לקדם אתרים המשלבים סרטונים. גם פה חשוב לעשות אופטימיזציה לסרטון, ולהוסיף לו בצורה הגיונית את ביטוי המפתח בכותרת הסרטון, התיאור ואפילו המטא־תגיות שלו.

בנייה נכונה של המאמרים

לאחר שהבנתם כיצד להשאיר את הגולש זמן רב יותר בדף, חשוב להבין גם כיצד לבנות את המאמרים השונים. כתיבת תוכן לקידום צריכה לכלול את כל העקרונות של מאמר מקצועי לרבות פסקת הקדמה, פסקת סיכום ופסקאות הבנויות בצורה לוגית. לכל פסקה או שתיים רצוי לתת גם תת כותרת מתאימה, שתאפשר לגולש לסרוק את המאמר ולהגיע במהירות לחלקים שמעניינים אותו.

בלוק אחיד של טקסט שאינו מחולק לחלקים עשוי להיות מאיים, במיוחד עבור גולשים שאינם אוהבים לקרוא, או אין להם את האפשרות או הזמן לקרוא את כל המאמר מתחילתו ועד סופו.

אלמנט נוסף שחשוב להוסיף במהלך כתיבת תוכן הוא “בולטים” או נקודות חשובות. נקודות אלה מאפשרות לגוגל לזהות חלק מהתוכן כשלבים, במיוחד אם מדובר במדריך. אם תשימו לב חלק מהתוצאות החיפוש כיום כוללות את ראשי הפרקים של אותן נקודות עם הפנייה לאתר שבו הן פורסמו. כיום, אנו רואים את משיכת הנתונים מהאתרים יותר בשפות הנפוצות כמו אנגלית וספרדית, אך סביר להניח שבעתיד הקרוב נראה את המגמה הזו מופיעה גם במנוע החיפוש בעברית.

לסיכום, קידום אתרים בשנת 2020 מבוסס בראש ובראשונה על כתיבת תוכן, שנותן תשובות מפורטות לשאלות שונות של הגולש בתחום שבו עוסק האתר. לכן, כדאי לשלב בכל אתר לפחות שניים או שלושה מדריכים ארוכים ומפורטים במיוחד, שבהם יש מענה לשאלות נפוצות של הגולשים. הדרך הטובה ביותר לזהות אילו שאלות צריכות להיות משולבות במאמר היא בדיקת השאלות עצמן במנוע החיפוש ולאחריה כתיבת המאמר. למשל, התחילו לכתוב את השאלות המסקרנות אתכם בתחום שבו אתם עוסקים, וגלו האם המתחרים שלכם כבר ענו על שאלות אלה, או שמצאתם נושא שעדיין לא נדון מספיק ברשת, ויכול לכוון גולשים רבים לאתר שלכם.