בלוג

10 טיפים לכתיבה נכונה של מאמר

יושבים עם קובץ הוורד פתוח ומתקשים להתחיל לכתוב את המאמר הבא? תתפלאו, אך כתיבה יכולה להיות השילוב המושלם בין מדע מדויק ליצירתיות אינסופית. בעידן בו מאמרי הקידום למנועי החיפוש כמעט והכחידו את הכתיבה החופשית, היצירתית והעמוקה אתם יכולים להתבלט בזכות שימוש בכמה טכניקות של הכותבים הגדולים. אלה 10 הטיפים שישנו את הכתיבה שלכם מקצה לקצה.

פנו לקהל היעד שלכם

כאשר אתם מתחילים לכתוב זכרו כי התכנים שלכם אינו צריכים להיות תלויים בעולם התפישות שלכם – אלא בעולם המושגים והקונוטציות של הקורא האידיאלי. לפני שאתם מקלידים את האות הראשונה חישבו על קהל היעד שלכם. נסו לנבא האם הקהל שיקרא את המאמר בשקיקה מורכב מנשים או גברים, באילו גילאים? האם השפה המתאימה לפנייה אליהם היא שפה גבוהה או אולי מוטב לפנות אליהם בגובה העיניים?

מה מטרת הכתיבה? אינפורמטיבית, שיווקית או פונה לרגש?

שימו לב איזה סוג תוכן הלקוח מצפה לראות. האם הכתיבה שלכם תהיה שיווקית, חדה וקולחת ומשולבת בסופרלטיבים? אולי דווקא עניינית ומכילה מידע אינפורמטיבי יחודי שיכול לסייע לקורא לפתור בעיה הצצה לאחרוני בתחום מסוים – בו הלקוח מתמחה. כל אחד מסוגי התכנים יכוון לטון אחר, כאשר במרבית סוגי התכנים תרצו לעורר רגש מסוים על שתוכלו לגעת, כמעט, בקורא מעבר למסך.

עשו מחקר מקיף על הנושא לפני הכתיבה

במרבית המקרים תדרשו לכתוב על נושאים שאינכם בקיאים בהם. ככל שתכירו יותר את הנושא שלכם לפני הכתיבה כך תוכלו לכתוב עליו טוב יותר. יוג’ין שוורץ, אחד הקופירייטרים הגדולים שנדרש לכתוב תכנים שיווקיים למוצרים שונים, עוד בשנות השישים, בעידן בו מערכות עיתונים היו מפרסמות את המאמר ולקוחות היו שולחים מזומן בדואר על מנת לרכשו מתאר כי היה משתמש בכל מוצר שהיה כותב עליו. לומד אותו מבפנים ומבחוץ ומגלה את תכונותיו וכך יכל לכתוב אודותיו בצורה מושלמת. היום, את המחקר הזה תוכלו לעשות באתרים שונים ולהכיר את הנושא שלכם על בוריו.

אם אתם יכולים – השתמשו גם במקורות לועזיים כאשר אתם מבצעים מחקר על הנושא

שפה שנייה היא כלי מצוין בתחום הכתיבה. כאשר אתם חוקרים נושא מסוים לעתים תגלו כי יש באתרי תוכן באנגלית אינספור מאמרים מעמיקים עליו. עוד מקור נפלא לתכנים (הכוללים גם מקורות אקדמיים סמכותיים) הוא אתר google scholar המרכז תכנים מכתבי עת מקצועיים על מגוון נושאים. ככל שהמקורות שלכם יהיו עשירים יותר, התכנים שתכתבו יעניקו ערך רב יותר לקורא.

מבנה המאמר שלכם – נוסחת הקסם למאמר מקצועי

זהו אולי הטיפ החשוב ביותר. נסו לשמור על נוסחה קבועה בכתיבת כל מאמר. התחילו בהקדמה כללית על הנושא הפרושה על פני פסקה שלמה. לאחר מכן כתבו כל פסקה (בת 5-6 שורות) על תת נושא מסויים. לאחר כתיבת הפסקה סכמו את הנושא בתת כותרת מושכת. לסיכום הוסיפו פסקה המסכמת את התכנים שפורטו לאורך המאמר. אז… כיצד כותבים את פסקת הסיכום בצורה מושלמת?

פסקת סיכום שמאירה את הערך הרב שהפיק הקורא מקריאת המאמר שלכם

פסקת הסיום שלכם תהיה פריט המידע החשוב ביותר שהקורא שלכם יקח מהמאמר ותעטוף את התוכן הכתוב כולו. נסו למלא אותה בפרטים החשובים ביותר ללא הוספה של מידע נוסף. לפסקה זו לא נוסיף כותרת משנה. בהקשר זה נציין כי אם המאמר שלכם נועד להיות תוכן שיווקי, פסקת הסיום יכולה להוות “הרמה להנחתה” להניע את הגולש לפעולה מסויימת – השארת פרטיו באתר או יצירת קשר טלפוני עם בית העסק אודותיו כתבתם את התכנים.

הנעה לפעולה – הבסיס למאמר שיווקי הגורם ללקוח למלא את פרטיו

שיתפתם את הלקוחות במידע חשוב ותכנים עשירים. אם המאמר שנתבקשתם לכתוב כולל גם פן שיווקי, כעת הגיע הרגע, לאחר פסקת הסיום לעודדו להקליד את פרטיו בטופס יצירת הקשר באתר או לצלצל לבית העסק. משפט הנעה לפעולה אפקטיבי יכלול את סוג השירות המבוקש, מילת זירוז (“עכשיו”, “עוד היום” או “כעת”) ופרטי ההתקשרות.

גוונו את מקורות המידע שלכם

בכתיבה של מאמר חדש אל תתבססו על מאמר אחד בלבד. בצעו חיפוש מקיף על מילות המפתח המבוקשות (במדיה וסופקו לכם) וגלו אילו פנינים תוכלו למצוא במאמרים שונים. נסו לנבור דווקא בעמודים המתקדמים של גוגל (עמוד 4-7) בתוצאות החיפוש ולא להסתפק רק במאמרים המופיעים בעמוד הראשון – הכוללים את התכנים ששוכתבו שוב ושוב על ידי כותבים אחרים.

העשירו את שפתכם בקריאת תכנים איכותיים ברשת ובספרות יפה

למרות שתהליך הכתיבה (במיוחד אם אתם עוסקים בתחום לאורך שנים) פותח לפניכם צוהר לתחומים חדשים ולקריאה שוטפת של מקורות בתחום – אל תוותרו על קריאה בשעות הפנאי. ככל שתעשירו את שפתכם בקריאת ספרים (בפורמט דיגיטלי או בגרסתם הקלאסית המודפסת) תכתבו טוב יותר. מדי פעם, נסו לפתוח קובץ ולתת ליצירתיות שבכם לפרוח. כתבו סיפור קצר או מאמר דעה וגלו כי דווקא הכתיבה החופשית, מלאת הדימויים, מסייעת לכם לגלות פן עמוק יותר בתהליך, אספקט מיוחד שישפיע על כל תוכן שתכתבו בעתיד.

היו פתוחים לביקורת

נקנח בטיפ חשוב לכל תחום ובמיוחד בכתיבה. היו פתוחים לביקורת המגיעה אליכם. גם אם לעתים קשה להתמודד עמה. בכל פעם שתוכן שלכם חוזר עם הערה – התייחסו אליה כהארה.

לסיכום נציין כי כתיבה היא תהליך מתמשך, בו אתם משתפרים ממילה למילה וביקורת חיצונית דווקא מסייעת לתהליך ומזרזת את האבולוציה שלכם בדרך לכתיבה מרגשת, חזקה ועוצמתית יותר. כך אתם מגלים את כוחה של המילה לשנות, ממיקום בגוגל ועד לפיתוח תפישות חדשות. התכנים שתכתבו יהוו השתקפות שלכם – כאשר אתם חוקרים, לומדים ומתפתחים התכנים שתכתבו יתעצמו אף הם.