בלוג

התשובה של פייסבוק ל-ZOOM: הכירו את פייסבוק Rooms

עידן הקורונה השבית עסקים רבים שלא השכילו ליצור תשתית יציבה לתקשורת באמצעות שיחות וידאו. רבים עברו לשיחות באמצעות “זום”, והפלטפורמה זכתה ללקוחות חדשים רבים, המשתמשים בה לשיעורים מקוונים, פגישות עסקיות, מפגשים חברתיים, סדר פסח ואפילו חתונות מקוונות של תושבי מדינת ניו יורק בארה”ב. פייסבוק לא נותרה מאחור, ומיהרה להוציא אפליקציה מתחרה.

המיליארדר החדש ש”דגדג” את צוקרברג

האם מדובר רק בניסיון למנף את הפוטנציאל של שיחות הלייב מרובות המשתתפים? לא בטוח. בשבועות האחרונים פורסם כי נוסף מיליארדר חדש לרשימה העולמית. אריק יואן, מייסד ומנכ”ל זום שבנה אימפריית ענק מהפלטפורמה. בחודשים האחרונים מדצמבר 2019 עד אפריל 2020, עלה נפח המסחר במניית זום ב-41 מיליארד דולרים. שוויה של החברה זינק בסכום דומה, ו כיום הונו האישי של יואן עומד על 7.4 מיליארדי דולרים, הממצב אותו במקום ה-293 של עשירי העולם נכון לרגע זה (סוף אפריל 2020), על פי הדירוג המתעדכן באופן דינמי של פורבס.

צוקרברג ופייסבוק הבינו שהם לא יכולים להישאר מאחור, ועדכנו במהירות מאפיין שהיה קיים לפני שלוש שנים ולא נחל הצלחה רבה. נראה שבחודשים האחרונים החליטה החברה “לתת גז” לפרויקט שהיה בתהליך בנייה מחודשת קודם לכן, ולשוות לו מראה דומה מאד לשל זום.

מה ההבדלים העיקריים ביןZoom  ל- Rooms?

כאשר משווים בין שתי האפליקציות, ניתן לזהות מספר הבדלים עיקריים:

  • המחיר וכמות המשתתפים

אפליקציית Rooms מוצעת ל-50 משתתפים ללא תשלום, נכון לעכשיו בכל מקרה. ב”זום”, ניתן להשתמש באפליקציה לשיחות עד ארבעים דקות ללא תשלום ולאחר מכן יש לרכוש מנוי. בשיחות אחד על אחד שתי האפליקציות מוענקות ללא תשלום לכמות גדולה יותר של משתמשים העומדת על מספר של 100 נכון לעכשיו. חשוב לזכור כי עבור עסקים, התשלום המבוקש למנוי של “זום” מתחיל מ- $14.99 לחודש. המנוי בתשלום של זום מסוגל לתמוך בכמות מקסימלית של 300 משתמשים במנוי הבסיסי, ובכמות מקסימלית של 500 משתמשים בגרסה המורחבת.

  • משך השיחה

עבור כמות קטנה של משתמשים ל”רומס” של פייסבוק יש יתרון בולט בגרסה החינמית. השיחה אינה מוגבלת בזמן כלל. זאת בעוד הגרסה החינמית של “זום” מגבילה את השיחה לארבעים דקות בלבד, והגרסה בתשלום מוגבלת לעשרים וארבע שעות.

  • הקלטת השיחה

ל”זום” עדיין יש יתרון משמעותי אחד – הקלטת השיחה. מאפיין זה עדיין לא נוסף ל”רומס” של פייסבוק נכון להיום. כאשר משתמשים בפלטפורמה במטרה לבצע פגישות שנועדו להיות מוקלטות, וובינרים לצפייה מאוחרת או אם רוצים להקליט את השיחה מכל סיבה שהיא, “זום” מעניקה את המאפיין ללא תשלום נוסף.

 איך אפשר להתחיל לעבוד עם “פייסבוק רומס”?

נכון להיום יש להתקין גרסה חדשה של אפליקציית מסנג’ר על הטלפון הנייד, ולבחור להשתמש בגרסת הבטא. הגרסה הזו עדיין לא קיימת בכל מדינה. בימים הקרובים ניתן יהיה להוריד גרסה זו של התוכנה, ולהתחיל לייצר באמצעותה חדרים. כיצד? בלחיצה על הלינק “People” (אנשים), יופיע אייקון של מצלמת וידיאו עם הכיתוב “צור חדר”. לאחר שלוחצים עליו יופיע לינק אותו ניתן להעתיק ולשלוח לחברים, באמצעות הודעה במסנג’ר או באמצעות הדוא”ל.

הייחוד של הלינק הזה, בניגוד לאפליקציות אחרות של פייסבוק, שהוא אינו מוגבל אך ורק למשתמשים של אפליקציות של החברה כמו ווטצאפ, מסנג’ר ואחרות. הלינק מאפשר לכל אדם להכנס וכל עוד החלון נשאר פתוח על גבי מכשיר הטלפון (בעתיד גם על המחשב), ניתן יהיה להכנס לחדר ולהמשיך לתקשר עם חברים, עמיתים לעבודה או בני משפחה.

שיקולי אבטחה

אחד הנושאים שנדונו בהרחבה בעבר כחיסרון של אפליקציית זום, עלה לאחרונה גם בהקשר ל”רומס” החדש. בעוד “זום” התנצלה כי השיחות אינן מוצפנות מקצה לקצה כפי שהובטח, פייסבוק ידועה בהפרת פרטיות הגולשים.

עד כה, ידוע כי פייסבוק אינה מאזינה לשיחות המבוצעות בחדרים, אך אוספת את המידע על כמות המשתתפים ותדירות השיחות ביניהם. הדבר יכול לשמש בעתיד כדי לשתול פרסומות מותאמות אישית, או לזהות תחומי עניין משותפים של המשוחחים, ולשלב פרסומות במהלך השיחות. העובדה כי השירות מוצע ללא הגבלה וללא תשלום, העלה תהיות מצד גורמים שונים בדבר המודל העסקי של פייסבוק. את התשובה לכך, מן הסתם, נדע בהמשך.

לאילו משתמשים נכון יותר לנטוש את “זום” ולעבור ל”פייסבוק רומס”?

לאור כל הנתונים הללו עולה השאלה המתבקשת: “האם לעזוב את זום?”. התשובה מעט מורכבת. לא לכל משתמש מומלץ לעשות את השינוי. חברות המשתמשות כיום בזום לפגישות עסקיות, ומעוניינות להקליטן כדי שחלק מהעובדים יוכלו לצפות בהן מאוחר יותר, יעדיפו להישאר עם הממשק הוותיק של “זום” הכולל את מאפיין ההקלטה. בתי ספר שעברו ללימוד מקוון, אף הם יפיקו את המיטב משירותי ההקלטה של השיעור.

לעומת זאת, משתמשים המעוניינים לערוך שיחות מרובות משתתפות מבלי לשלם, או להיות מוגבלים באורך השיחה, יעדיפו להשתמש בפתרון החדש שמציעה פייסבוק. ככל הידוע, הוא מאפשר לכל אדם להתחבר לשיחה מבלי להוריד תוכנה מיוחדת (כמו זום), ובעתיד הקרוב אפשרות זו תעבוד מכל מכשיר: טלפון חכם, טאבלט או מחשב. את איכות שיחות הווידאו נוכל לגלות בקרוב, כאשר האפליקציה תושק בגרסתה החדשה, לאחר שהנתונים שמקבלת החברה מגרסת הבטא, יובילו למקצה שיפורים אחרון ולהוצאת גרסה רשמית.