בלוג

אינפוגרפיה – כשתמונה אחת באמת שווה יותר מאלף מילים

אם אתם חיים בפייסבוק או נושמים שיווק דיגיטלי בוודאי נתקלתם מדי יום במספר אינפוגרפיות. אותן תמונות המציגות בצורה קלילה תיאוריות שיווקיות כבדות או עשרות נתונים באיור משעשע ומספרים הכתובים עליו בצבעים שונים, בפונטים מנופחים ומשעשעים או לחילופין בכתב קטנטן על גבי תמונה ארוכה כאורך חמש גלילות אגודל בטלפון הנייד.

בעידן בו אנו סורקים את התוכן הכתוב ולא מעמיקים שעות בקריאתו, לתמונה הכוללת סיכום של הנקודות החשובות יש ערך עצום. היא מסייעת לנו להבהיר מגמות בשוק, נקודות מפתח בנושא מסויים או פשוט כל כך חמודות שאנו חייבים לשתף אותן עם הקולגות בפייסבוק – ועדיין להראות מקצועיים להפליא.

לצד מאמרי תוכן עמוסי כתב קטן וצפוף, אינפוגרפיות הופכות את הקריאה שלנו לזורמת ופחות מעיקה והופכות אותנו בצורה מסוימת לאוטוריטה בתחום עליו כתבנו את הפוסט. אז בואו נגלה איך יוצרים אינפוגרפיה בשלבים וכיצד היא יכולה להוסיף ערך מוסף לכל מאמר.

השלב הראשון – אספו את המידע שתרצו להציג

מטרת האינפוגרפיה שלכם אינה רק להפגין כישורים גרפיים עצומים אלא להציג מידע ותכנים בצורה “קלה לעיכול” גם על ידי משתמשים המביטים בה לרגעים ספורים. לכן, אספו את כל המידע כולל נתונים מספריים מרשימים הנוגעים לתחום ההתמחות שלכם. תוכלו למצוא סטטיסטיקות מרתקות ברשת ולהפוך אותם לתמונה מרשימה.

בחרו את האלמנטים שתרצו להדגיש ותכננו את הקריאטיב

מתוך כלל הנתונים שאספתם נסו לגלות האם יש דרך הגיונית להציגם. אם הנתונים מבוססים על היררכיה של שנים למשל תוכלו להתחיל מהעבר ולהתקדם לעתיד בבנייה של אינפוגרפיה הנמתחת לאורך המסך.  אם הנתונים צריכים להיות מוצגים זה לצד זה נמליץ דווקא ליצור אינפוגרפיה פנורמית שתאפשר לגולשים שלכם לראות השוואה בין הנתונים השונים מבלי לגלול את המסך מטה.

חשוב לזכור כי  משתמשים רבים יראו את האינפוגרפיה שלכם על מסך קטן כמו זה של טלפון נייד, ולכן המספרים והנתונים החשובים צריכים להופיע בפונט גדול מספיק, או עם אפשרות להגדיל את התמונה על מנת שניתן יהיה לקרוא את כלל הנתונים.

כעת אתם מוכנים לתכנן את הקריאטיב. אילו אייקונים יתאימו להציג את הנתונים שלכם? תוכלו לרכוש חבילות של אייקונים ודמויות מוכנות מראש, לעצב בעצמכם או לתת למעצב עצמאי ליצור עבורכם את הקריאטיב כולו. חשוב לשמור על שפה גרפית דומה. אם בחרתם לעבוד עם אייקונים בגווני אפור – הקפידו שכולם יראו בסגנון דומה.

בחירת הרקע, הוספת ויצירת העיצוב הסופי

בשלב הבא בחרו את הרקע שישתלב בצורה הטובה יותר עם האייקונים. מומלץ לבחור בצבע שאינו הצבע השולט של האייקונים (אם יש לכם אייקונים כחולים רצוי שהרקע יהיה בצבע סולידי, כמו שחור, אפור או לבן). תוכלו להשתמש גם במספר רקעים על מנת להדגיש חלקים שונים באינפוגרפיה ולאחר אותם ברקע זהה.

כעת אתם מוכנים להוסיף את הטקסטים, עם הדגשה מיוחדת לכותרות התוכן ולמספרים המופיעים בו באמצעות צבע בולט, הגדלת הפונט ועוביו, ויצירת של תוכן כללי קטן יותר לשאר התכנים.

הוסיפו את הלוגו או כניסה לאתר שלכם לאינפוגרפיה

לאינפוגרפיה שלכם יש כוח עצום מבחינת הפצה ויראלית. הוא ימצא עצמו במהירה בעמודי הפייסבוק שלכם ושל העוקבים אחריכם, באינסטגרם, בטוויטר ואפילו בפינטרס. אז כיצד תוכלו למנף את ההפצה הזו לקידום התכנים האישיים או האג’נדה שלשמה יצרתם את האינפוגרפיה?  הוסיפו בתחתית העיצוב את כתובת האתר שלכם ואת הלוגו המשוייך למותג שלכם. תופתעו לגלות איך לקוחות או שותפים עסקיים מתחילים לזהות אתכם רק משום שראו את המותג באינפוגרפיה.

הנגשת המידע: איך חברות ממשלתיות משתמשים באינפוגרפיות בארה”ב?

חברות גדולות כקטנות משתמשות באינפוגרפיה על מנת להציג מידע בצורה מרתקת שקל לשתף. נצפה בכמה דוגמאות ונראה כיצד עוצבו ואיזה מידע הציגו בדרך קלה להבנה. צפו למשל בדרך בה נאס”א הציגה 50 שנות הליכה על הירח…

כנסו לצפייה באינפוגרפיה מתוך אתר נאסא

מספר תמונות פשוטות, שהיו במאגר החברה, ללא צורך ביצירה של אנימציות מורכבות. צבע אחיד של הדף המדגיש את התוכן הכתוב בלבן מזכירים לנו מספרי מפתח בהיסטוריה של החברה המקשרת בין ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות לגרמי השמיים סביבנו.

כשממשלת ארה”ב רצתה להראות כיצד להציג את הדגל האמריקאי בצורה מחמיאה ובאילו אירועים כדאי לעשות זאת אף היא השתמשה באינפורגרפיה פשוטה ועדינה באתר הממשלתי.

כנסו לאינפוגרפיה באתר ממשלת ארה”ב

וגם כאשר הממשלה ניסתה להנגיש לציבור דרכים לקבל בחזרה כספים או לדרוש הכרה באדמות שמגיעות לציבור האמריקאי האינפוגרפיה שהופיעה בעמוד באתר הממשל האמריקאי הפכה לדרך נפלאה להציג את הנתונים. גם כאן בחרה הממשלה ברק אחיד בצבע נייטרלי עליו איור ותכנים סביבו.

איך יוצרים אינפוגרפיות ללא ידע גרפי?

אחרי שראינו את היחס המועדף שמקבלות האינפוגרפיות באתרים בארה”ב, ניתן לראות את העוצמה הרבה הטמונה ביצירות הפשוטות הללו. הפופולריות העצומה שצבר הכלי הזה בעשור האחרות הובילה חברות רבות ליצור ממשקים קלים לתפעול על מנת לעצב אינפוגרפיה מקצועי ללא הכרות עם תוכנות גרפיות מוכרות כמו פוטושופ.

נציין לדוגמה את אתר Pictochart שמציע ממשק פשוט עם תבניות מוכנות לרקעים של אינפוגרפיות (עובד מצוין בשפה האנגלית, בעברית תצטרכו לשחק מעט עם ההצמדה לימין). תבניות אלה גם כוללות בתוכן מאגר של פונטים ואייקונים מקצועיים בהם תוכלו לעשות שימוש. החלק הטוב ביותר הוא שאתם יכולים לאחסן את התמונה באתר ומשם להפיץ אותה ברשתות חברתיות, לשלוח במייל (מבלי לצרף כתמונה) או להוסיף קוד Embed ולשתול את הקוד.

ממשקים דומים נוספים שכוללים תבניות או אייקונים שנציין בקצרה הם BeFunky, Canva Infographic Maker וכן Snapa המציעים בגרסה חינמית זמנים ולאחר מכן בתשלום סמלי של מספר דולרים לחודש מערכות מתקדמות ליצירת אינפוגרפיות.

נקנח בהמלצה נוספת – אם אתם רוצים להיות מקוריים להפליא תוכלו לשכור גרפיקאים באחד מאתרי הפרילנסרים דוגמת Fiverr או Upwork ולעצב בעזרתם אינפוגרפיה מותאמת אישית בעלות נמוכה.