בלוג

איך לכתוב ערך לויקיפדיה

נתבקשתם לשכתב ערך לוויקיפדיה או לכתוב ערך על מושג שלא היה קיים בעבר? תתפלאו לגלות כי לאתר המשמש כאנציקלופדיה פתוחה הנכתבת בצורה דינמית על ידי הגולשים יש מגוון רחב של חוקים וכללים. למרות שמרבית תכני האתר תורגמו עד כה לעברית, דווקא התוכן העוסק בכתיבת המאמר הראשון שלכם לוויקיפדיה מוצע, נכון להיום, רק בעשר שפות שעברית אינה נכללת ביניהן. נעבור עמכם צעד צעד בדרך לכתיבת ערך שיתקבל, ללא תיקונים, על ידי מערכת וויקיפדיה.

כתיבה סמכותית המתבססת על מקורות

בדומה לכתיבה אקדמית על התכנים הכתובים להיות מבוססים על מקורות סמכותיים. עם זאת, בניגוד למרבית התכנים האקדמיים בהם המקורות מגבלים לכתבי עת אקדמיים בלבד, בוויקיפדיה תוכלו להשתמש גם בידיעות שפורסמו באתרי חדשות מוכרים, בעיתונות מודפסת או אף בקטעים משודרים מחדשות ברחבי העולם. הקו המנחה של וויקיפדיה בתחום הוא להסתמך על מידע המקובל על ידי הקהל הרחב (כהגדרת וויקיפדיה Accepted Knowledge).

מבנה המאמרים

לערכים בוויקיפדיה קיים מבנה קבוע שנועד להקל על הקוראים למצוא פרטי תוכן מבוקשים. כתיבה זו מתבצעת על פי תבניות מוגדרות לפי סוג המונח המבוקש, כאשר תכתבו על אישיות תשתמשו במבנה אחד, כתיבה על מדינה, רשות מקומית או עיר בעולם תהיה במבחנה אחר וכתיבה על זן של פרח או בעל חיים תזכה למבנה מיוחד משלה. כל התבניות יחלו בפסקה קצרה על נושא המאמר כאשר מילת הנושא תהיה מודגשת. נסקור בקצרה את אחת מהתבניות נפוצות שיקלו עליכם לכתוב ערכים חדשים על אישים.

כתיבת ערך על אישיות: מבנה כללי

לפני שאתם מתחילים לכתוב על אישיות מסוימת נסו לאסוף מראש את כל הפרטים הביוגרפיים אודותיה. הערך יתחיל בשמה המלא של האישיות ולאחר מכן תאריך הלידה והעיר בה נולד והתאריך בה אותו אדם נפטר (אם אינו בחיים) ועיר הפטירה. בהמשך הפסקה יצוינו המשרות בהן החזיק שהפכו אותו לאישיות הראויה לכתיבה, המצאות מוכרות ואבני דרך מרכזיות בחייו.

בהמשך נכתב חלק הביוגרפיה על אותו אדם, בחלק זה רצוי לשלב באמצעות קישורים וציטוטים ממקורות אחרים את הפרטים הביוגרפיים בצורה כרונולוגית, החל מלידתו של אותו אדם (כולל העיר בה נולד, שמות הוריו אם הם ידועים וכן עיסוקם) ועד ליום מותו.

אם אותו אדם היה מוזיקאי או אישיות מוכרת יוזכרו נקודות משמעותיות בחייו בפרק הביוגרפיה, ולאחר מכן גם בפירוט בחלק ה”קריירה”. פרטיו אישיים בביוגרפיה הנוגעים ליחסים יהיו בחלק “מערכות יחסים”. לאחר מכן, אם חלק מהקריירה כללה השתתפות בסדרות או סרטים יופיע החלק “פילמוגרפיה” או “דיסקוגרפיה” במידה והוציא אלבומים מוזיקליים. הערך יסתיים ב”קישורים חיצוניים” ולאחר מכן יופיעו הערות השוליים כפי ששולבו בטקסט.

נציין, במאמר מוסגר, כי לא כל אדם יכול להיות מוגדר כאישיות שניתן להכניס לאנציקלופדיה. אם אותו אדם הופיע באנציקלופדיה מודפסת הוא יאושר באופן אוטומטי, אך אם הופיע בשפה האנגלית בלבד יתכן ולא יאושר בגרסתה העברית של וויקיפדיה. במקרה של ספק וויקיפדיה מפנה אתכם לייעוץ על ידי חונכים, כותבים וותיקים בתחומים מסויימים בעמוד הזה.

הנקודה היהודית

בוויקיפדיה בעברית, בניגוד לשפות אחרות, נוסף חלק שאינו מופיע במרבית הערכים בשפות אחרות והוא הקשר של אותו אדם ליהדות. המונח בו השתמשה קהילת ויקיפדיה בישראל הוא “הנקודה היהודית” שיכולה להופיע לאחר כותרות שונות. לדוגמה, בערך על מייקל ג’קסון יופיעו תכנים תחת הכותרת “מייקל ג’קסון והקהילה היהודית”, בערך על נשיא ארה”ב כיום דונאלד טראמפ מופיע “יחסו לישראל וליהדות”.

על מנת להקל על הזנת תכנים נוספים בצורה נוחה וויקיפדיה מספקת בעברית תבניות מוכנות לאישיות, צמח, ציפור, סרט או תבנית פרמטרית – לחצו כאן כדי להתחיל לעבוד עם תבניות אלה.

יצירת דפים מאפס או מקישור קיים

לפני סיום נציין “טריק קטן” שנועד לזרז את כניסתו של דף לוויקיפדיה. כאשר אתם מוצאים ערך המופיע בדף העוסק בערך קשור (כולל קישור קיים לערך זה) אתם יכולים ללחוץ על הלינק וליצור דף חדש. דפים אלה בדרך כלל יתפרסמו באופן מיידי או ידרשו תהליך עריכה ואישור מקוצרים. אם לא מצאתם קישור מדף אחר, תוכלו תמיד ליצור אחד. לחכות מספר ימים ואז להוסיף את הערך החדש שלכם.

היתרון לו זוכים הדפים המקושרים הוא, ככל הנראה, הניסיון לבנות את האנציקלופדיה בדומה למוח האנושי וכן רשת האינטרנט כהתפתחות מואצת באמצעות קשרים חדשים הנבנים בין הערכים השונים.

השלב האחרון – שולחים את הערך לבחינה על ידי עורכי וויקיפדיה

לפני שערך חדש עולה לאוויר הוא נשלח לאישור על ידי עורכי וויקיפדיה מוסמכים. עורכים אלה עובדים בהתנדבות ותפקידם לוודא כי מבנה הערך נכון, לייעץ בדבר פרטים חסרים או חוסר באזכור מקורות.

במרבית המקרים, אם הערך שלכם כולל פרטים שניתן להוכיח על פי מקורות איכותיים סמכותיים, ללא שימוש בסופרלטיביים או תכנים שיווקיים הערך החדש שלכם יעבור את הביקורת הקפדנית ויכנס כחלק מהאנציקלופדיה הגדולה והמוכרת של העידן הנוכחי. בניגוד לגרסה המודפסת שזמנה מוגבל בשל פגיעותו של הדף המודפס, יתכן וכעת תהיו חלק בלתי נפרד ממורשת שתישאר גם לדורות הבאים.