בלוג

איך להשתמש בכלים של גוגל Scholar לבניית תכנים הכוללים נתונים רלוונטיים?

בניית תכנים מרתקים ורלוונטיים לקוראים משלבת פעמים רבות מידע המופק מתוצאות מחקרים בספרות האקדמית. נתונים המופקים ממחקרים מקצועיים נחשבים לאמינים יותר מנתונים המפורסמים באתרי החדשות או באתרים מקצועיים העשויים לשרת אינטרס נוסף לשיתוף המידע שהופק במחקר.

בעוד במחקרים אקדמיים או בכתיבת עבודות אקדמיות הכותב נדרש להשתמש במקורות סמכותיים בלבד, בכתיבה לקידום מקור המידע הנכתב עשוי להכיל נתונים שגויים רבים. אז איך תוכלו למצוא מאמרים בספרות המקצועית מבלי שתהיה לכם גישה לאתרי המאמרים דרך מוסד אקדמי כלשהו? הכירו את גוגל Scholar.

מה זה גוגל Scholar?

בעוד מרבית תוצאות החיפוש בגוגל מפנות לאתרים בתחומים שונים, גוגל Scolar מצמצם את תוצאות החיפוש למאמרים שנכתבו על ידי חוקרים אקדמיים תוך שילוב עם ספרים שנסרקו וחלק מהדפים בהם מופיעים בגוגל Books. על מנת להגיע לחיפוש זה כנסו ל Scholar.google.com ובצעו חיפוש של ביטוי לועזי.

אילו פילטרים קיימים על מנת לקבל מידע רלוונטי?

כאשר בוחנים את הממשק שמציע גוגל לאיתור המאמרים ניתן לראות מספר פילטרים עיקריים המאפשרים למקד את תוצאות החיפוש.

  • סינון לפי טווח של שנים
  • סינון מקורות תוך הצגת המקורות הרלוונטיים ביותר בתחילת הרשימה
  • הוספה של מקורות אקדמיים הכוללים זכויות יוצרים (את חלקם ניתן לקרוא בתשלום אם מעוניינים בגרסה המלאה או שניתן להסתפק בגרסה מקוצרת ובסיכום המחקר ללא תשלום).

בתמונה הבאה ניתן לראות תוצאות חיפוש של מחקרים אקדמיים שבוצעו בתחום שוק הנדל”ן האמריקאי על מאמרים משנת 2014 ועד היום לרבות מחקרים הכוללים זכויות יוצרים. לחיצה על כל אחד מהמאמרים פותחת קובץ PDF.

1

כלי חזק לחיפוש מאמרים קשורים

מחקרים אקדמיים רבים עושים שימוש במחקרים שבוצעו לפני ומזכירים אותם. גוגל Scholar מאפשר לכם גישה למאמרים נוספים בתחום שהסתמכו על המאמר שמצאתם כמקור. בתמונה מעלה תוכלו לראות, למשל, את הלינק Cited by 66 המופיע לאחר התוצאה השלישית ומציין כי נפתחת בפניכם גישה ל-66 מאמרים שונים שהסתמכו על מקור זה.

כמות המאמרים המופיעה בחלק זה יכולה לשמש גם על מנת לזהות את המאמרים המובילים בתחום מסוים. לדוגמה – חיפוש שמו של זיגמונד פרויד יפתח בפנינו עשרות אלפי מאמרים שהסתמכו על כל אחד מכתביו.

2

הצגת ציטוט מקור המאמר

היות והכלי של גוגל סקולר נועד במקורו לסייע לסטודנטים ולחוקרים לבצע מחקרים אקדמיים הוא כולל עוד כלי נוסף המאפשר לקבל את אזכור מקור המסמך במבנה האקדמי המבוקש (לדוגמה APA). ציטוט זה מתקבל כאשר לוחצים על האייקון של הגרשיים מתחת לכל אחד מהמקורות ברשימת התוצאות. אמנם, בכתיבה לקידום לא נראה אזכור בפורמט זה, אך אם אתם עובדים על ספר (גם בגרסה דיגיטלית) תוכלו לבנות את רשימת המקורות בקלילות רבה.

חיפוש תקדימים משפטיים בפסקי דין ברחבי העולם

לאחרונה, נוסף לגוגל סקולר ממשק נוסף המבצע חיפוש אך ורק בפסקי דין ברחבי העולם. כרגע גם הספרות האקדמית וגם פסקי הדין אינם מאפשרים לגשת לנתונים בעברית, אך בהחלט מעניקים גישה למגוון רחב של פסקי דין ברחבי הגלובוס. בדומה לתוצאות המחקרים האקדמיים גם בחיפוש תוצאות מפסקי דין אפשר להגביל את החיפוש לטווח של שנים מסוימות וכן לאזור גאוגרפי מסויים (לדוגמה מדינת מערב וירג’יניה בתוך ארה”ב. לתוצאות אלה ניתן להגיע כאשר לוחצים על לשונית Case Low ובוחרים בביטוי החיפוש, האזור הגיאוגרפי וטווח השנים המבוקש.

3

יצירת התראות בתחומים מסוימים

אתם כותבים באופן קבוע על תחום מסוים ומעוניינים למצוא נושאים חדשים לכתיבה בתחום זה? כלי ההתראות של גוגל סקולר מאפשר לבנות התראה על ספרים ומאמרים מסוימים שיופיעו בעתיד בתחום זה.

לדוגמה, חיפוש נתונים על הנשיא הנוכחי של ארה”ב, דונאלד טראמפ, ובניית התראות לקבלת מאמרים אקדמיים וספרים בתחום תראה כך:

4

לסיכום, כתיבת תכנים מקצועית מתחילה באיתור המידע העדכני בנישה עליה אתם בונים את תוכן הליבה של האתר, הניוזלטר או הספר הדיגיטלי. איתור מאמרים אקדמיים בתחום מעשיר את המידע ומאפשר לכם להוסיף מקורות המסתמכים על מחקרים מקצועיים שבוצעו, גרפים רלוונטיים והעמיד מקורות סותרים זה מול זה תוך בחינת ההבדלים ביניהם. ככל שתכירו יותר את הכלים השונים שמציע מנוע החיפוש, לרבות הממשק לאיתור פסקי דין ברחבי העולם תעניקו לקוראיכם ערך מוסף ותמצאו בקלות רבה נושאים נוספים לכתיבה.