בלוג

Google Speakable – העוזר הפרטי שלכם

הקדמה והטכנולוגיה יוצרות עבורנו אפשרויות כמעט בלתי מוגבלות ואנו מגלים שוב ושוב שיש פעולות שהמכשירים יכולים לעשות במקומנו. כזו היא הטכנולוגיה המתקדמת והחדשה מבית גוגל, המאפשרת לדלג על שלב קריאת חדשות הבוקר ופשוט לשמוע תקציר שלהן בהקראה בעזרת גוגל “ספיקאבל” (Speakable). הטכנולוגיה החכמה עושה שימוש בהקראה קולית, ומסוגלת לקרוא בקול קבצים קצרים. בשלב זה מדובר רק במספר משפטים מודגשים ובעיקר אתרי חדשות באנגלית, שבהם הוטמע קוד ספיקאבל.

הקראת הטקסט בעזרת ספיקאבל מתבצעת באמצעות מכשירים שבהם קיים גוגל אסיסטנט וגוגל הום, המזהים תכנים חדשותיים וקטעים מודגשים המותאמים להקראה קולית. בשלב זה הטכנולוגיה זמינה רק באנגלית בארצות הברית, אך ככל שארצות נוספות ודוברי שפות נוספות יעשו שימוש בקוד, האפשרויות לשימוש יגדלו ויותאמו לאתרים נוספים.

מדוע אנחנו צריכים את הטכנולוגיה הזו?

על פי ההערכות, לפחות 20 אחוז מהחיפושים היום בגוגל הם חיפושים קוליים, גם ישראל מתקדמת בכיוון הזה בצעדי ענק ויש לכך פוטנציאל עסקי ושיווקי גדול. בשנת 2016 גוגל חשפה את אחד העזרים המדהימים ביותר בעולם הפקודות הקוליות, הגוגל דופלקס, שיכול להתקשר במקומכם למסעדות ולמספרות ולהזמין עבורכם מקום. בהדגמה שנעשתה בכנס גוגל למפתחים בשנת 2018, הציגה החברה שיחת טלפון שנערכה לקביעת תור במספרה.

המתקשרת, עוזרת טכנולוגית בשיטת גוגל דופלקס, ביקשה לקבוע תור לתספורת עבור לקוחה שלה, והתנהלות השיחה לא רמזה שמדובר במכונה ולא באישה אמיתית. כל שעליכם לעשות הוא לבקש מהעוזרת הקולית להזמין מקום למסעדה מסוימת בשעה מסוימת, והיא תתקשר בעצמה למסעדה. העוזרת תבצע שיחה עם הנציג של המסעדה, שכלל לא יידע שהדוברת אינה אנושית, אלא שימוש בטכנולוגיה של בינה מלאכותית.

הנחיות השימוש:

גוגל שמה מגבלות בשימוש בגוגל ספיקאבל ומאפשרת כיום סריקה/בדיקה של הקוד רק מאתרים חדשותיים מובילים, העונים על דרישותיה. ההנחיות של גוגל לאתרי חדשות מציבים כמה תנאים: על הטקסט המודגש להיות קריא וללא שגיאות כתיב, שיהיו שם מחבר ופרטים ברורים, ללא תוכן עם אופי אלים ו/או גזעני, ללא תוכן שיווקי, ללא פרסומות, ללא תוכן מיני ו/או לא חוקי, ללא חסימה של גוגלבוט ניוז ולכל ידיעה צריכה להיות כתובת מלאה של הפוסט, העמוד או התמונה באתר (URL). בנוסף, על טקסט הכולל תגי ספיקאבל להיות מובן בהקשרו להקראה קולית ולאפשר מיקוד בנקודות עיקריות ולא ידיעות שלמות ולכלול כותרות ותקצירים של שניים עד שלושה משפטים.

איך החידוש ישפיע עלינו?

לטכנולוגיית ספיקאבל יש אפשרויות רבות הנוגעות לעולם השיווק ומנועי החיפוש וההשפעה שלה יכולה להביא לשימוש מגוון בשיטת תיוג זו. אם נאמץ את היכולות הללו לעולמנו ולא נשאיר את השימוש בהן לאתרי חדשות, נוכל להביא לכך שיותר מדינות, יותר שפות ויותר תכנים יהיו חלק משיטה זו.

מה זה בעצם בינה מלאכותית?

עד לפני מספר שנים בינה מלאכותית הייתה חלק מסרטי מדע בדיוני על רובוטים חכמים שפועלים כבני אנוש. הרעיון שעמד בבסיס פיתוח הטכנולוגיה של בינה מלאכותית היה לשדרג את היכולות של המוח האנושי למצבים מורכבים ולהתמודדות עם כמות מידע גדולה. עם זאת, יש לזכור שהמכונות פועלות על פי אלגוריתמים שהוגדרו להן, ועלולות להיות הטיות ושגיאות, אך אין ספק שעם הזמן נראה שיפור ביכולות שמעמידה לרשותנו הטכנולוגיה המתקדמת, שנראתה בעבר הלא רחוק בלתי אפשרית.

יש דוגמאות רבות לשימוש הגובר בטכנולוגיית הבינה המלאכותית, אחת מהן היא כמענה לצורך בקריאה ובסיכום של מאמרים רבים לצורכי מחקר ולימוד. חוקרים בטכניון פיתחו שיטה המבוססת על בינה מלאכותית כדי להתמודד עם מידע רב באופן מהיר. ייתכן שבעתיד גם מערכת החינוך בבתי הספר תשתמש ביכולות המלאכותיות כדי לסייע לתלמידים ללמוד באופן שוטף או ללמוד למבחני בגרות. כבר היום יש שימוש בטכנולוגיה של בינה מלאכותית לצורך זיהוי פנים, לצורך אימונים צבאיים ובעוד תחומים רבים. בתחום הרפואה נעשים מאמצים לשכלל את נושא זיהוי מצב החולה, ניתוח מצבו והניסיון לנבא את עתידו הרפואי.

חברות הייטק רבות היום משקיעות ידע וכספים כדי להיות בחזית הפיתוח של מכונות חכמות ויעילות, המסוגלות לבצע משימות שהיו שמורות עד לאחרונה לבני אנוש. גם בעולם התעסוקה ישנו חשש שלא ירחק היום ואנשים יוחלפו במכונות יעילות יותר, זולות יותר, כאלה שאינן חולות, לא נוסעות לחופשה ולא יולדות. למרות ההתפתחות המהירה של טכנולוגיית הבינה המלאכותית, לבני האדם עדיין אין תחליף. ארגונים וחברות ממשיכים להכשיר את עובדיהם בתחומים חדשים ומתקדמים, ואנו נוכל בינתיים ליהנות מהיתרונות של הטכנולוגיה הזו במציאות חיינו, שאין ספק שמקלה עלינו.

האם יש חשש שמכונות הפועלות כבני אנוש יחליפו בעתיד את בני האדם? התשובה של רוב העוסקים בנושא היא לא. סביר להניח שבשנים הבאות נראה שימוש גובר באפשרויות של בינה מלאכותית בתחומים רבים ונוספים. עם זאת, לרגשות, להיגיון, ליכולת להיות ספונטניים שמורה הבינה האנושית, ויש צורך בבני אדם בשר ודם כדי לנהל את העולם כפי שאנו מכירים אותו, לפחות בעתיד הנראה לעין.