בלוג

אמזון נכנסת לישראל

עולם האיקומרס בישראל עומד לעבור טלטלה משמעותית בתחום כאשר ענקית השיווק המקוון תפתח בקרוב את הסניף הישראלי הראשון ומתחילה לעבוד עם ספקים ישראלים ובינלאומיים ישירות מתוך המחסנים המקומיים. ננסה לגלות מה עומד להשתנות, איך המותגים הישראליים מגיבים (רמז: If you can’t beat them – Join them אם אינכם יכולים להביסם הצטרפו אליהם) ואיך גם אתם יכולים להצטרף למהפכה.

שינוי הדרך בה נכתב תאור המוצר עד היום

אחד השינויים הגדולים שנראה בארץ הוא הדרך בה תיאור המוצר יכתב בדפי המוצר באתרי האי קומרס. אם בחנויות הוירטואליות המופעלות באמצעות שופיפיי, E-shop ופלטפורמות אחרות עיקר המיקוד היה סביב התאמת התוכן לאלגוריתם של גוגל – היום המוצרים שיפורסמו באמצעות אמזון ישראל יצטרכו להתאים לאלגוריתם חדש :ה-A9.

אלגוריתם A9 קובע באיזה סדר יוצגו המוצרים השונים בחנות המקוונת של אמזון. התוצאות מתקבלות, בדומה לחיפוש בגוגל, בהתאמה לביטוי שהקיש הגולש. אך, בניגוד לחיפוש בגוגל באמזון גולשים מקלידים לעתים קרובות ביטויים מדויקים מאד כמו “חולצה שחורה ולבנה עם פסים מידה S לנשים”. בואו נגלה איך חנות המשווקת חולצה המתאימה לתיאור זה יכולה להתקדם בתוצאות החיפוש על פי אלגוריתם A9.

כמות המכירות

ההשפעה הגדולה ביותר שיש לעמוד המוצר אינה בהכרח הכותרת שלו אלא כמות המכירות שבוצעה בזמן האחרון למוצר זה. מוצר שנמכרו ממנו מאות יחידות יופיע מעל מוצר שנמכרו מספר עשרות בודדות. אך, אם המכירות פסקו למשך חודש או חודשיים ומוצר אחר פופולרי יותר וזוכה לכמות גדולה של מכירות באותו השבוע או החודש – המוצר הפופולרי יתפוס את מקומו. לכן, חשוב להעלות כמות גדולה של מוצרים זהים (כמו למשל אותה חולצה שחורה עם פסים) ולהציג כמות מכירות גדולה.

תיאור המוצר

ברמה הבאה נמצא את ההתאמה על פי תאור המוצר, הכותרת ותת הכותרת שלו. תיאור המוצר יופיע בדרך כלל ארבע נקודות עיקריות (בולטס) שצריכות לכלול נתונים אודות המוצר. אמזון מגדירה את תבנית המוצר המחייבת את הגולש לציין חמש מאות תווים (שימו לב – לא מילים) בכל בולט.

בניגוד לתוכן שיווקי בו אנו מפארים את יכולות המוצר (בחנויות וירטואליות מחוץ לאמזון) כאן דווקא נרצה להדגיש מאפיינים טכניים כמו גודל, סוג בד (במקרה של בגד) או מאפיינים טכנולוגיים. את מילות המפתח החשובות נשלב כמו בקידום בגוגל בכותרת, בתת הכותרת וכן בטקסט עצמו.

כותרת שמושכת גם את הגולש

מלבד התוכן שנשלב בכותרת על מנת לקדם את התוכן, נסו להוסיף גם את יתרונות המוצר בקצרה. למשל אם נבחן את חנות אמזון האמריקאית נגלה כי התוצאות הראשונות בחיפוש נעלי נייק אדומות לגברים יכללו את הנתונים הבאים:

  • נעלי ריצה
  • נעלים לגברים
  • נעליים אדומות

 1

למרות הסברה כי כמות הביקורות משפיעה על הדירוג ניתן לראות כי הנעל האמצעית קבלה רק שתי ביקורות. בנוסף, אמזון ינסו להציג מגוון של נעליים עם תמונה מעט שונה בחלק העליון של החנות ולא תמונות זהות. לכן, כדאי להעלות את המוצרים שלכם עם תמונות איכותיות וייחודיות.

מי שעדיין לא מכיר את הדרישות היחודיות של אמזון יכול לעבוד עם אחת מחברות התוכן הישראליות הכותבות Listings  (תאורי מוצר למכירה) באמזון באנגלית. עדיין לא ידוע אם האתר יתורגם בעתיד הקרוב גם לעברית ויאפשר לעדכן תאורי מוצר דו לשוניים.

חברות האופנה בישראל מצטרפות להצלחה הצפויה

עולם האופנה ברחבי העולם עבר שינויים משמעותיים כאשר הצרכנים הבינו שאין הבדל בין נעל ספורט שמזמינים ברשת לאותו המותג שמוזמן בלחיצת כפתור. אם עד שנת 2017 שיעור הזמנות מוצרי האופנה מסך ההכנסה החודשית באתרי האינטרנט השונים עמד על 15% שיעור זה צפוי ככל הנראה לעלות עד ל-30% עד שנת 2022.

נראה כי במקום להלחם באמזון חברת הביגוד “קאסטרו” פרסמה בחודש מאי האחרון כי תתחיל למכור את מוצריה בחנות המקוונת של אמאזון בישראל, מהלך זה המשיך את הכניסה של ענקית האופנה הישראלית לשוק האון ליין לאחר רכישת מרבית המניות ב”לאדילה” – אתר מוצרי האופנה לצעירים.

מה אנו צפויים לראות בעתיד הקרוב? בארה”ב הושק שירות שנקרא “Amazon Wordrobe” המאפשר לצרכנים להזמין מותגי אופנה, למדוד אותם ולשלם רק המוצרים שירצו להשאיר בידיהם. מהלך כזה יכול להעניק יתרון משמעותי לאמזון מול חנויות פיזיות ומקוונות אחרות בתחום האופנה משום שהוא מוחק את היתרון היחיד שיש לחנויות הפיזיות בתחום זה – לראות כיצד הבגד נראה על הגוף לפני רכישתו.

שרות המשלוחים

אחד מהאתגרים הגדולים של החברות בארץ המפעילות אתרי מכירות מקוונים הוא נושא המשלוח. חברות המבצעות משלוחים בעצמן נאלצות להתמודד עם עלויות גבוהות של שליחים, תחזוקת צי רכבים ודלק. לעומת זאת, חברות המשתמשות כיום בשירותי דואר ישראל תלויות בזמני המשלוחים של הדואר.

לאחרונה פורסם כי אמזון נמצאת בקשר עם ספקיות משלוחים אחרות או שתפתח בעצמה שירות משלוחים אישי על מנת לעמוד ביעד של משלוחי החבילות. במאי שנה שעברה שכרה אמזון מבנה זמני בפארק מת”מ בחיפה שנועד לאכלס את פעילות מחשוב הענק של החברה, כיום בעלי מתחמים לוגיסטיים מדווחים כי אמזון נמצאים עמם במגעים על מנת לשכור מחסנים ברחבי הארץ ונראה כי הסיבה לכך נובעת מהרצון לבצע את מרבית השילוח בעצמה.

הדבר יזעזע את שוק המשלוחים בארץ משום שרבים רגילים להמתין מספר ימים לחבילה שתגיע. עם שירות הזמנות שעשוי לצמצם את הזמנים לשילוח תוך 24 שעות אמזון עומדת לגרוף נתח משמעותי משוק רכישות המוצרים וכנראה גם לנגוס בנתח לא קטן מהמכירות הקמעונאיות (אוף ליין) בקניונים וברשתות החנויות.

האם העובדה כי אמזון נכנסת לישראל היא בשורה טובה או רעה לשוק הישראלי?

חנות אמזון אינה זרה לקהל הישראלי ובכל שנה מתבצעות מאות אלפי רכישות מהחנות המקוונת בארה”ב וברחבי העולם. הבשורה הגדולה הולכת להיות העברת הלוגיסטיקה לישראל. במקום לחכות בין ימים ושבועות למוצרים – נוכל לקבל אותם אל פתח הדלת בתוך מספר ימים.

השאלה הגדולה תהיה אם החנויות הישראליות יצטרפו למהפכה או ינסו להתחרות בה. עדיין מוקדם מדי לנחש האם נראה שירות משלוחים טוב יותר שיעניקו חנויות האלקטרוניקה הישראליות? האם המחירים בארץ ירדו או שאמזון תתאים את עצמה ליוקר המחיה בארץ?

נראה כי אחד מהגורמים המשמעותיים שיובילו לעליית המחירים היא תוספת המע”מ גם למוצרים הזולים יחסית (שיעניקו עדיין יתרון משמעותי להזמנות קטנות מעבר לים). בנוסף, יתכן ודווקא נוכל ליהנות מחשיפה למותגים בינלאומיים שימצאו את דרכם למחסני החברה בישראל באמצעות שירות ההפצה של אמזון Fulfillment. נרחיב על כך מעט

מפחיתים את הלוגיסטיקה באמצעות היעילות בלתי מתפשרת של אמזון

בארה”ב, אמזון מציעה לחנויות לא רק למכור מוצרים באמצעות הפלטפורמה שלה אלא גם לאחסנם במתחמים הלוגיסטיים של החברה הדואגים לשילוחם בעלות נוספת. כך, אם חנות של מוצרים אלקטרוניים שהייתה מפעילה רק סניף בירושלים תוכל עכשיו להשתמש במחסנים הלוגיסטיים של החברה בתל אביב, הצפון ואפילו אילת נגלה יתרון עצום גם עבור חברות ישראליות.

כמו כן, מי שרכש עד היום טלפונים ניידים מחו”ל לאלץ לעתים לחכות עד שהמכשיר יגיע על מנת לגלות אם הוא פתוח לכל רשת ומתאים לתקשורת בארץ. מוצרי הטלפוניה שימכרו באמצעות אמזון ישראל יוכלו כבר לכלול את ההתאמה לרשתות התקשורת הישראליות בכלל או לרשתות הטלפון שיזדרזו לקפוץ על ההזדמנות מכשיר+קו.

לסיכום, כניסת אמזון לישראל עומדת לשנות את חוקי המשחק של תחום האי-קומרס בארץ. אם אתם מפעילים היום חנויות מקוונת ועדיין לא יצרתם דפי מוצר המתאימים לאלגוריתם של אמזון זה הזמן להתכונן לעידן החדש.