בלוג

העדכון החדש של פייסבוק: נלחמים במסחטות הלייקים והספאם בפיד שלנו

הרשת החברתית החלה להילחם בכל הכוח בפוסטים שנועדו למשוך הקלקות באמצעות כותרות מפוצצות, שכל קשר בינן לבין המציאות מקרי בהחלט. מי שמשתמש בטכניקות אגרסיביות ותכנים מפוברקים בפרסום פוסטים בפייסבוק, יצטרך לשנות את האסטרטגיה בקרוב.

זוכרים את הימים בהם הבטיחו לכם לראות את מלניה טראמפ בביקיני, ובסופו של יום מצאתם עצמכם באתר המפרסם דיאטות? מודעות המכריזות כי מלחמת העולם השלישית החלה, ובסופו של דבר גיליתם שאתם קוראים על קרם חדש לפנים? המודעות האלה עומדות להעלם מהפיד שלכם ממש בקרוב, בעקבות שינויים טכנולוגיים ברשת החברתית העצומה – שחגגה חודש שעבר 2 מיליארד משתמשים פעילים.

מנקים את הפיד מהספאם

בהודעה לעיתונות שפרסמה פייסבוק בסוף יוני עדכנה החברה על המהלך החדש – “היום אנו מוסיפים עדכון חדש (לפייסבוק) על מנת להפחית לינקים מאיכות ירודה בפיד, ומעוניינים להציג יותר פוסטים שאנו חושבים שאנשים ימצאו בהם עניין. ממחקרים שערכנו גילינו שישנה קבוצה קטנה של אנשים המפרסמים כמות גדולה של פוסטים מדי יום, המציפים את הפיד. לינקים אלה מובילים לאתרים עם מידע שגוי ומשמשים כמלכודות להקלקות”.

האם העדכון ישפיע גם על פוסטים שאתם מעלים?

לפי פייסבוק העדכון החדש יכוון כנגד פוסטים המכילים לינקים המשופים בתדירות גבוהה יותר מלינקים אחרים, והדבר לא ישפיע על דירוג פוסטים מאתרים אינטרנט לגיטימיים, תמונות וקטעי וידיאו שגולשים משתפים, או סטטוסים שמתעדכנים. אם כך, ניתן לציין, כי הגולש הממוצע, המשתמש בפייסבוק למטרות חברתיות, אינו עומד להיפגע ממהלך זה, ואף חברות המשתמשות ברשת בצורה נכונה לפרסום שירותים ומוצרים.

המשך למלחמה בלייקים הקנויים

המהלך החדש אינו מפתיע, לאורך השנה, ובמיוחד באפריל האחרון, נלחמה פייסבוק בחברות שונות שפעילותן התמקדה בהפצת הודעות ספאם ברשת החברתית, חברות שהפיצו את הרשת החברתית בלייקים והערות פיקטיביות. כמו כן פייסבוק שינתה מעט את המערכת על מנת להילחם בפיתיונות לייקים שונים.

איך הדבר ישפיע על מדיניות השיווק ברשתות החברתיות בארץ?

אם עד היום שחקתם לפי הכללים, מבלי להציף את הפידים של הגולשים שלכם בלינקים פקטיביים או הודעות שנועדו לסחוט לייקים – אתם לא אמורים לראות כל שינוי בכמות הכניסות לאתר דרך פייסבוק, אך מי שהשתמש בכלים שונים (כולל בלאק האט) על מנת למשוך גולשים בצורה פחות נקייה – עשוי לגלות שהפוסטים נעלמו לחלוטין.

מהלכים להגנת הגולשים והמפרסמים

פייסבוק מבצעת שלל מהלכים נוספים להגנה על הגולשים והמפרסמים באתר. לאחרונה, פרסמה כי היא משתמשת בכלים שונים על מנת להעלות את איכות התאמת הפרסומות ברשת לגולשים ואמינותה מול המפרסמים, וכן למנוע, ככל האפשר, קליקים מקריים על מודעות.

שיווק גרילה בטכניקות הפוגעות באתרים לטווח הרחוק

האתרים שיושפעו הם אתרים שעבדו עם חברות המשתמשות בטכניקות שיווק גרילה פחות נקיות, שאינן בוחלות באמצעים, על מנת להשיג עוד תנועה לאתר. בסופו של יום, אם בוחנים את הצלחת הקמפיינים הכוללים שיווק באמצעות ספאם, מרביתם מכניסים טקאפיק שיוצא מהאתר תוך זמן קצר (ופוגע ב- Bounce Rate), הערך של אתרים אלה הן מבחינת יחס המרה בין לקוחות משלמים לכמות גולשים, הוא נמוך, ומיקומם של האתרים במנועי החיפוש אינו גבוה במיוחד.

לסיכום, כמו בטכניקות רבות בשיווק וירטואלי, כאשר מנסים לכופף את המערכת באמצעים פחות כשרים אפשר להרוויח, עד לרגע שבו הרשתות החברתיות משיבות מלחמה. ההמלצה שלנו היא לעבוד בצורה נקייה יותר, להשקיע בתכנים איכותיים המעניינים את הגולש – ולהשתמש בכלים שמציעות רשתות אלה בתבונה ובזהירות. קיימים מגוון דרכים למשוך גולשים לאתר – מבלי להעלות תכנים פיקטיביים או כותרות מפוצצות.