בלוג

ההיסטוריה של כתיבת תוכן והשפעתה על עסקים ברחבי העולם

בוודאי שמעתם רבות את הביטוי “אסטרטגיית תוכן” אך לא ידעתם במה מדובר. כיצד מספר מילים יכולות לשנות מקצה לקצה את הדרך בה אתם מגיעים לקהלים חדשים? במאמר זה נרחיב על הנושא, ותגלו את כל התועלות של פרסום מידע על העסק שלכם בדרך מתוחכמת ברשת. נתחיל מההיסטוריה הארוכה למדי ועד לימינו אלה.

שיטת הפרסום העתיקה בעולם

עוד בתחילת המהפכה התעשייתית העיתונות הכתובה שימשה כדרך לפנייה לקהלים חדשים ברחבי העולם. תופתעו לגלות אבל הגרסה הראשונה של כתבי העת הייתה כבר ברומא העתיקה, עוד לפני התחלת הספירה. באותה תקופה, כדי לסקר את הנושאים הרלוונטיים ביותר ביום היו כותבים על גבי אבנים או מתכות את הידיעות החשובות (היו גם פפירוסים עליהם נכתבו הידיעות באותה תקופה). לוחות אלה היו נתלים בכיכר העיר, והמשכילים בחברה ידעו לקרוא אותם. זו הייתה הגרסה הראשונה של יחסי הציבור של הממשל, שהציג את הנושאים החשובים ביותר לחברה באותה התקופה (על פי האג’נדה של העומדים בראש כמובן).

מאז יצאו עיתונים שונים החל מהמאה ה-17 בגרמניה וברחבי אירופה, ושם החלו להופיע לא רק ידיעות חדשותיות אלא גם פרסומים שונים.

העיתונאות של המאות ה-19 וה-20

נעבור מאתיים שנים קדימה. במאה ה-19 כבר החלה העיתונות כפי שאנו מכירים אותה כיום. כמובן, השפה הייתה צחה, והידיעות היו קצרות וממוקדות מאד. התפתחות הדפוס באותה תקופה אפשרה גם לשכבות נוספות בעם להתעדכן במתרחש, ופלחים רחבים יותר באוכלוסייה ידעו לקרוא.

זה השלב שבו המילה הקרובה התחילה להיות משמעותית מאוד. בעלי ממון יכלו לפרסם את המוצרים שלהם, מאוניות חדשות ועד למוצרי הקוסמטיקה של עידן זה המעודדים את צמיחת השיער.

הילדים האוחזים בעיתונים, ומכריזים מהי הכותרת הראשית ואילו ידיעות יוכלו הקוראים למצוא בעיתון הפכו להיות חלק מהרחוב השוקק במדינות אירופה ובארה”ב. מי שזכה להיכנס לעיתון היה זוכה לפרסום מיידי וכמובן למוניטין הנלווה לו. הן לחיוב והן לשלילה.

העיתונאים עצמם היו בונים קריירה שלמה המבוססת על כתיבת תוכן איכותי עבור לקוחותיהם, מערכות העיתונים.

המאה ה-20 – תקופת הזוהר של העיתונות.

המאה ה-20 הפכה להיות תקופת הזוהר של העיתונות. בכל רחבי העולם הופיעו מהדורות שונות של עיתונים המתמקדים בנושאים שונים. מידיעות חדשותיות ועד לרכילות צהובה.

חברות יחסי הציבור בתקופה הזו זכו לנתח משמעותי מעולם הפרסום. תפקידם היה להכניס את הידיעות על לקוחותיהם לכמות גדולה ככל האפשר של עיתונים יומיים. דוגמניות צמרת, אנשי עסקים וכוכבים מוזיקליים הצליחו להגיע לקוראים בכל רחבי העולם.

מי שזכה לעבור את הביקורת הקפדנית של העורכים, היו מסוגל להתעשר בתוך זמן קצר. חברות גדולות השתמשו בשיטה זו להציע את המחשבים הראשונים, טלפוניים קוויים, מגהצים, מכשירי חשמל ועוד.

אך אז… החל השינוי המשמעותי. העיתונות החלה לעבור טרנספורמציה, ומהפכת הדפוס הפכה למהפכה הדיגיטלית.

המצב כיום

כיום, המצב שונה לחלוטין. במקום שחברות יחסי הציבור ישקיעו את זמנן בהכנסת ידיעות לעיתונים המודפסים, כל אדם יכול לפרסם בהם.

אתרי אינטרנט פרטיים הפכו להיות מקור מידע משמעותי, וכתבות באתרי המפנות לאתר אינן מוגבלות רק למי שידו משגת לשכור חברת יחסי ציבור. כעת, כתיבת התוכן יכולה להיות חלק מהאסטרטגיה השוטפת של פרסום עסקים קטנים וגדולים בעלויות מינימליות.

בשלב הזה, חברות התוכן החלו להציע שירותי כתיבה לכל אדם. החל מכתיבה של פוסטים שיווקיים ברשתות חברתיות ועד למאמרי עומק וטקסטים אינפורמטיביים באתרי חדשות, מדע וכלכלה.

כל אדם יכול להזמין מאמר, ולקבלו בתוך ימים ספורים. אותו מאמר יכול לשמש לבנייה של מוניטין, בדיוק כפי שעשו זו החברות הגדולות והעשירות ביותר במאה הקודמת.

התחרות בתחום התוכן כיום אינה מבוססת על מצבה הפיננסי של החברה ויכולתה לעלות בכמות גדולה של עיתונים. אלא, היא מבוססת על היכולת לרתק את הקורא, ולהשתמש במילה הכתובה כדי להגיע לכמות של לקוחות המכירים את המותג ורוכשים אותו שוב ושוב. איכות התוכן והדרך בה הוא נכתב הם חלק בלתי נפרד מהאסטרטגיה בה נוקטות חברות קטנות כגדולות לבניית מותגים ושימורם.

לסיכום, אם גם אתם מתלבטים כיום מהי הדרך הטובה ביותר עבורכם לפתח את העסק, כדאי להתחיל מיצירה של תכנים לאתר האינטרנט ועמודי הרשתות החברתיות שלכם. לאחר מכן, פרסמו באתרי חדשות שונים כתבות שיפנו לאתר, ותוכלו גם אתם למנף את הכוח העצום שיש למילים להגיע ללקוחות בישראל ובעולם.